| Teza, cls. a VII-a, sem II, Limba şi literatura romană  NR. 1
 Se dă textul: Cine nu iubeşte fluturii, aceste minuni ale naturii ale  căror aripioare – picturi vii – sunt acoperite de cele mai  strălucitoare culori şi de cele mai fanteziste şi elegante desene?
 
 Lăcaşul uimitoarelor culori ale fluturilor se  află în solzii aripilor. Uneori structura acestora ajută descompunerea luminii. Aceste culori se numesc de structură şi dau  reflexele metalice: argintiu, albastru, violet, verde etc. în alte cazuri,  culoarea e produsă de pigmenţii localizaţi în pereţii şi în cavitatea internă a  solzilor: pterinele dau culorile galben, portocaliu, roşu; melanina colorează  în negru şi în brun; carotenul şi flavonele sunt preluate de  corpul insectelor de la florile pe care le polenizează.
 Forma, culoarea, tipul desenului de pe aripi  constituie excelente repere vizuale, ABC-ul codului de recunoaştere în văzduh  sau deasupra unei poieni de munte, de pildă, unde zboară mii de  fluturi din zeci de specii. De altfel ochii fluturilor situaţi pe  părţile laterale ale capului sunt compuşi din mii de omatidii. Datorită acestei  structuri particulare, fluturii (ca şi insectele de altfel) au un câmp vizual  foarte larg.(Tudor Opriş, Mica enciclopedie a graiului animalelor,  Editura didactică şi pedagogică, Bucureşti, 2007).
 Pterinele – biochimia insectelor, cu acidul folic  produce o cromatografie (pigmenţi) specifică familiei de insecte
 Melanină – pigment organic de culoare neagră care  conţine fier şi sulf şi se găseşte în coroidă, în păr ori în piele
 Caroten - pigment roşu-portocaliu
 Flavonele – substanţă incoloră sub formă de cristal  de natură vegetală răspândită în naură; în legătură cu activ. vitaminică –  unele insecte
 1.  Redactează o compunere, de 10-15, rânduri în care să relatezi o întâmplare  (reală sau imaginară) petrecută la munte, într-o poiană străjuită de brazi,  unde, împreună cu prietenii tăi, te aflai la prins fluturi pentru completarea  insectarului personal; nu uita să valorifici şi informaţiile despre fluturi  „picturi vii” din fragmentul de text folosit ca suport. 1p
 2. Analizează cuvintele subliniate. 3p (0.30p x 10 = 3  p)
 3. Alcătuieşte câte un enunţ în care cuvintele: deasupra (deasupra unei  poieni), acestei (Datorită acestei structuri) şi au (au un câmp) să  îndeplinească altă valoare morfologică decât în text. 0, 60 p
 4. Alcătuieşte enunţuri în care cuvântul iar să fie pe rând: adverb,  conjuncţie şi substantiv 0, 30p
 
     | 5. Alcătuieşte enunţuri în care cuvântul prieten să fie în cazul N cu fc.  sint. de atribut apoziţonal, în cazul Ac. cu fc. sint. de complement direct şi  atribut substantival prepoziţional, în cazul D cu fc. sint. de CI, în cazul G  cu fc. sint. de nume predicativ şi complement circumstanţial de cauză 0, 60p6. Alcătuieşte enunţuri în care pronumele interogativ cine să fie pe rând în cazul N,  Ac, D, G, iar pronumele personal el să fie în cazul D 0, 50p
 7. Demonstrează că o operă literară studiată de tine la  clasă este o baladă populară sau caracterizează un personaj dintr-o baladă  populară studiată. 3 p
 1p se acordă din oficiu.
   Teza, cls. a VII-a, sem II, Limba şi literatura romană  NR. 2 Se dă textul:Valea se strâmta mereu. Dealurile se apropiau, creşteau,  îşi îndreptau şalele înverzite de păduri, clătinându-se agale ca nişte uriaşi bătrâni ce înfruntau bătrânetea. Someşul fugea printre picioarele lor, rostogolindu-se  peste bolovanii din cale, mugind parca l-ar  fi alungat o arătare înspăimântătoare.
 Trenul  sufla din ce in ce mai greu,  pârâia din toate încheieturile, trecea mereu de pe un ţărm pe  celalalt, încercând sa-si uşureze suişul. De uruitul roţilor clocoteau codrii, iar fumul negru, care gâlgâia tot mai furtunos din coşul  maşinii, se întindea peste copacii speriaţi, agăţându-se prin crengi si  acoperind fata soarelui, ca un val de doliu                                                                           (Liviu Rebreanu, Cuibul visurilor)
 1.Scrie o compunere de 10-15  rânduri, în care să-ţi exprimi opinia despre semnificaţiile sau despre mesajul  fragmentului citat din  Cuibul visurilor de Liviu Rebreanu 1p
 2. Analizează cuvintele subliniate. 3p (0.30p x 10 = 3  p)
 3. Alcătuieşte câte un enunţ în care cuvintele: iar (iar fumul negru), care (care gâlgâia) şi se apropiau (Dealurile se apropiau) să îndeplinească  altă valoare morfologică decât în text. 0, 60 p
 4. Alcătuieşte enunţuri în care cuvântul împotriva să fie pe rând: adverb,  prepoziţie şi adjectiv 0, 30p
 5. Alcătuieşte enunţuri în care cuvântul codru să fie în cazul N cu fc.  sint. de atribut apoziţonal, în cazul Ac. cu fc. sint. de complement direct şi  atribut substantival prepoziţional, în cazul D cu fc. sint. de CI, în cazul G  cu fc. sint. de nume predicativ şi complement circumstanţial de cauză 0, 60p
 6. Alcătuieşte enunţuri în care pronumele interogativ care să fie pe rând în cazul N,  Ac, D, G, iar pronumele personal eu să fie în cazul D 0, 50p
 7. Demonstrează că o operă literară studiată de tine la  clasă este o baladă populară sau caracterizează un personaj dintr-o baladă  populară studiată. 3 p
 |