| Test, nuvela  (Două loturi,  I.L.Caragiale),clasa a VII-a, semestrul I
 Se dă textul:„- Asta e  culmea!... culmea!... strigă d. Lefter, ştergându-şi fruntea de sudoare,  pe când madam Popescu, consoarta sa, caută fără preget în toate părţile... Nu e  şi nu e!...
 - Femeie,  trebuie să fie în casă... Dracu n-a venit să le ia!...
 Dar ce au  pierdut? Ce caută?
 Caută două  bilete de loterie cu cari d. Lefter Popescu a câştigat.
 Însă oricine  mă poate întreba:
 Bine, dacă a  pierdut biletele, de unde ştie d. Lefter de câştig?
 E lucru  simplu. Biletele le-a fost cumpărat cu bani împrumutaţi ca de cábulă, de la d.  Căpitan Pandele, fiindcă-i spuseseră mulţi, când se tot plângea că n-are noroc la joc, să-ncerce să joace cu bani de împrumut... Şi a  făcut învoială, pe onoare, fără de martori, să dea din câştig, dacă  s-o-ntâmpla, zece la sută căpitanului.“
 (Două loturi, I.L.Caragiale)
 A. Literatura română
 1. Arată semnificaţia titlului. 0, 30  p
 2. Care este tema acestei nuvele? 0,  30 p
 3. Precizează ce moment al subiectului  este surprins în primele aliniate ale textului citat. 0, 30 p
 4. Precizează ce moment al subiectului  este surprins în ultimul aliniat al textului citat. 0, 30 p
 5. Cine este naratorul în această  operă? 0, 30 p
 6. Ce moduri de expunere întâlnim în  acest text? 0, 30 p
 | 7. Arată de ce numele şi prenumele  personajului „Lefter Popescu“  este  sugestiv pentru soarta acestuia. 0, 30 p8. Ce mijloace de caracterizare a  personajului  „Lefter Popescu“  întâlnim în textul citat? 0, 30 p
 9. Precizează ce tip de personaj e  „Lefter Popescu“, dar „madam Popescu“. 0, 30 p
 10. Demonstrează în minimum zece  rânduri că textul citat aparţine speciei literare nuvela. 1, 30 p
 B. Limba română
 1. Arată rolul virgulei în structura  „madam Popescu, consoarta sa, caută fără preget în toate părţile “. 0, 30 p
 2. Arată rolul conjuncţie „şi“ în  enunţul: Nu e şi nu e!... 0, 30 p
 3. Precizează rolul cratimei în  structura „ştergându-şi“ 0, 30 p
 4. Arată ce fenomene fonetice  întâlneşti în cuvintele: loterie, consoarta, oricine, zece 0, 40 p
 5. Precizează cum s-au format cuvintele:  consoarta, oricine 0, 40 p
 6. Precizează antonimele cuvintelor:  au pierdut, să dea, simplu, caută 0, 40 p
 7. Găseşte o locuţiune verbală  corespunzătoare verbului „a fugi“, analizeaz-o. 0, 40 p
 8. Precizează valoarea morfologică a  cuvintelor subliniate din structurile şi alcătuieşte câte un enunţ în care  să-şi schimbe valoarea morfologică: „Dar ce au pierdut?“; „bani împrumutaţi“  0, 60 p
 9. Alcătuieşte enunţuri în care verbul  „a căuta“ să fie trecut pe la toate trei diatezele. 0, 60 p
 10. Analizează verbele subliniate din  text: ştergându-şi, n-a venit, ştie, spuseseră, se plângea, să joace. 1, 30 p
 Notă: Se acordă 1 p din oficiu.
   |