| Teste verbul Test teorie, verbul Este partea de  vorbire ________ c are arată ________(a alerga), _______ (a sta), ________ (a  deveni)Verbul îşi schimbă  forma după mod, timp, număr, persoană, diateză
 Modurile personale ale verbului:
 Modul indicativ (arată o acţiune reală şi are toate timpurile)
 Timpul prezent  arată o acţiune ce se desfăşoară  în momentul vorbirii:
 (eu) citesc, (tu)  _________ (el, ea) citeşte, (noi) ___________ (voi) citiţi, (ei, ele)  _______________
 Timpul imperfect  este un timp trecut a cărei  acţiune este neterminată, are terminaţii:
 (eu) citeam, (tu)  _________ (el, ea) citea, (noi) _____________ (voi) ________ (ei, ele) citeau
 Timpul perfect  compus   arată o acţiune trecută şi terminată, se conjugă cu ajutorul verb.  auxiliar „a avea“ :
 (eu) _________,  (tu) ________, (el, ea) a citit, (noi) ________, (voi) aţi citit, (ei, ele)  ___________
 Timpul perfect  simplu   exprimă o acţiune trecută şi terminată, dacă verbul la modul infinitiv  se termină cu vocala i, la persoana I, singular se scrie cu doi de i , are şi  terminaţii la pers. a II-a, sg.; şi la pl.:
 (eu) citii, (tu)  citişi, (el, ea) citi, (noi) citirăm, (voi) citirăţi, (ei, ele) citiră
 Timpul mai mult ca  perfect   exprimă o acţiune trecută, săvârşită înaintea altei acţiuni trecute:
 (eu) citisem, (tu)  _________, (el, ea) citise, (noi_______, (voi) ________, (ei, ele) citiseră
 Timpul viitor  arată o acţiune ce se va  desfăşura după momentul vorbirii, se conjugă cu ajutorul verbului auxiliar „a  voi“:
 (eu) voi citi, (tu)  _________ (el, ea) va citi, (noi) _________, (voi) veţi citi, (ei, ele) vor  citi
 Timpul viitor  anterior   arată o acţiune ce se va întâmpla înaintea altei acţiuni viitoare, se  conjugă cu ajutorul verbelor auxiliare „a voi“ şi „a fi“:
 (eu) voi fi citit,  (tu) vei fi citit, (el, ea) _________, (noi) vom fi citit, (voi) _______, (ei,  ele) vor fi citit
 Timpul viitor  popular :
 (eu) o să citesc,  (tu) o să citeşti, (el, ea) _________, (noi) o să citim, (voi) o să citiţi,  (ei, ele) o să citească
 Modul conjunctiv ( exprimă o acţiune nerealizată dar care se poate realiza, are două  timpuri, prezent şi perfect, se conjugă cu ajutorul conjuncţiei să, iar la  timpul perfect şi cu ajutorul verbului auxiliar „a fi“)
 Timpul prezent:
 (eu) să citesc,  (tu) ________, (el, ea) să citească, (noi) ________, (voi) să citiţi, (ei, ele)  ______
 Timpul perfect:
 (eu) să fi citit,  (tu) să fi citit, (el, ea) ________, (noi) să fi citit, (voi) să fi citit, (ei,  ele) ____________
 Modul  condiţional  optativ (exprimă o acţiune dorită şi are două timpuri: prezent şi perfect)
 Timpul prezent:
 (eu) aş citi, (tu)  ai citi, (el, ea) ar citi, (noi) am citi, (voi) aţi citi, (ei, ele) ar citi
 Timpul perfect:
 (eu) aş fi citit,  (tu) ai fi citit, (el, ea) ar fi citit , (noi) _______, (voi) aţi fi citit,  (ei, ele) ar fi citit
 Diatezele verbului (este forma pe care o ia verbul în  raport cu subiectul gramatical)Diateza activă: La această diateză subiectul gramatical face acţiunea şi tot el o  suferă. Vb. la această diateză poate sta la toate modurile. ( Eu citesc o  carte.)
 Diateza reflexivă: La această diateză verbele se conjugă ca la diateza activă, dar  însoţite de pronumele reflexive în cazul dativ şi acuzativ. Nu are modurile  participiu şi supin. ( mod ind.  prezent: (eu) mă joc, (tu) ________, (el) se  joacă, (noi) ________, (voi) vă jucaţi, (ei) ______  pron. reflexiv în acuzativ; (eu) îmi  imaginez, (tu) __________, (el) îşi imaginează, (noi) ne imaginăm, (voi)  _________, (ei) îşi imaginează  pron. reflexiv  în dativ ).
 Diateza pasivă: La această diateză subiectul logic (complement de agent) face acţiunea  şi subiectul gramatical o suferă. Diateza pasivă se formează cu ajutorul  verbului „a fi“ plus participiul verbului de conjugat. Verbul la această  diateză îndeplineşte funcţia de predicat verbal ( mod. ind.   prezent: (eu) sunt ascultat, (tu) _______, (el) este ascultat, (noi)  ______________, (voi) sunteţi ascultaţi, (ei) sunt ascultaţi).
 Lecţia a fost  citită de elev.
 (lecţia s. gram. şi  elev s. logic)
 Locuţiunile verbale sunt grupuri de cuvinte ce înlocuiesc un verb: a o lua la  sănătoasa  a fugi; a fi cu luare aminte -  a fi atent, a băga de seama   ______________.
 Verbul este nucleul  comunicării.
   TEST  VERBUL1. Subliniaţi cu o  linie verbele copulative, cu două linii verbele predicative şi încercuiţi  verbele auxiliare: am citit, ar deveni, este (în grădină), era şofer, vorbeşte,  rămâne şomer, rămâne (la bunici), ajunge medic, ajunge (la cinema), va învăţa,  voi fi mers, se face popă
 2. Alcătuieşte trei enunţuri în care verbul a fi să  îndeplinească valori morfologice diferite.
 -
 -
 -
 3. Precizează modul şi timpul,  persoana, numărul, conjugarea şi tranzitivitatea următoarelor verbe:
 
                  
                    
                      | verbul
 | modul | timpul | persoana | numărul | conjugarea | tranzitivitatea |  
                      | am desenat- |   |   |   |   |   |   |  
                      | să citesc- |   |   |   |   |   |   |  
                      | voi cânta- |   |   |   |   |   |   |  
                      | mersesem- |   |   |   |   |   |   |  
                      | plânseră- |   |   |   |   |   |   |  
                      | rămâneam- |   |   |   |   |   |   |  
                      | aş picta- |   |   |   |   |   |   |  
                      | dansează- |   |   |   |   |   |   |  
                      | voi înţelege- |   |   |   |   |   |   |  
                      | o să învăţ- |   |   |   |   |   |   |  
                      | veneaţi- |   |   |   |   |   |   |  
                      | să fi auzit- |   |   |   |   |   |   |  
                      | venişi- |   |   |   |   |   |   |  
                      | începurăm- |   |   |   |   |   |   |  
                      | reuşirăţi- |   |   |   |   |   |   |  
                      | săriseră- |   |   |   |   |   |   |  
                      | treceam |   |   |   |   |   |   |  
                      | zburau |   |   |   |   |   |   |  
                      | o să devină |   |   |   |   |   |   |  
                      | voi fi dorit |   |   |   |   |   |   |  
                      | citii |   |   |   |   |   |   |  
                      | ai analizat |   |   |   |   |   |   |  
                      | plângea |   |   |   |   |   |   |  
                      | râd |   |   |   |   |   |   |  
                      | trăiseră |   |   |   |   |   |   |  4. Treceţi următoarele verbe pe la  toate modurile nepersonale, completând tabelul: a citi, a culege, a trăi, a  hotărî, a distanţa, a treiera 
                  
                    
                      | infinitiv
 | gerunziu | participiu | supin |  
                      | f. afirm. | f.neg. | t. prez. | t. perfect | f. afirm , f. neg. | f. afirm , f. neg. | f.afirm. | f.neg. |  
                      | a citi  | a nu citi  | a citi  | a fi citit  | citind | necitind | citit | necitit | de citit  | de    necitit  |  
                      |   |   |   |   |   |   |   |   |   |   |  
                      |   |   |   |   |   |   |   |   |   |   |  
                      |   |   |   |   |   |   |   |   |   |   |  
                      |   |   |   |   |   |   |   |   |   |   |  
                      |   |   |   |   |   |   |   |   |   |   |  5. Precizează funcţia sintactică a  verbului a citi din enunţurile, perecizează şi modul acestuia:A citi îmi  place.
 Să şti înseamnă a  citi.
 Hotărăsc a citi.
 Dorinţa de a citi  îl caracterizează.
 A înţeles fără a  citi.
 6. Alcătuieşte câte  un enunţ în care verbul a alerga la  modul gerunziu să îndeplinească fc. sint. de:
 CCM
 CCT
 7. Alcătuieşte câte un enunţ în care  să ai un adjectiv provenit dintr-un verb la modul gerunziu, respeciv unul  provenit dintr-un verb la modul supin.
 -
 -
 8. Analizează verbele la moduri  nepersonale din fraza: Ieşind în faţa clasei, începuse să spună povestea fără a  sta  pe gânduri, hotărât să primească  notă de trecere, căci situaţia lui la învăţătură lăsa de dorit.
 -
 -
 -
 -
 -
 9. Precizaţi diatezele verbelor:
 citisem
 îşi scrie
 este citită
 am fost zărită
 cântam
 mă plimb
 vă jucaţi
 sunt certat
 iţi imaginezi
 ne spălăm
 10. Analizează verbele la moduri  personale din fraza, precizând felul, modul, timpul, conjugarea, diateza,  pers., numărul, forma, tranzitivitatea, fc. sint.: Am alergat ca să culeg flori  de pe câmp, căci se lăsa seara foarte curând şi mâine era ziua mamei mele, iar  eu nu cumpărasem nicio floare datorită programului zilei ce a trecut şi aş dori  să-i dăruiesc toate florile din lume, căci florile sunt făcute doar pentru  zâmbetul ei.
 11. Precizează felul următoarelor  verbe (personale, impersonale sau unipersonale): mergeam, cântaseră, a lătrat,  mieunau, plouă, ninge, desenează, cotcodăcea, fulgera 
                  
                    
                      | personale | unipersonale | impesonale |  
                      |   |   |   |  
                      |   |   |   |  
                      |   |   |   |  12. Dă sinonime pentru următoarele  locuţiuni verbale: a face din tănţar armăsar
 a pune ţara la cale
 a da bir cu fugiţii
 a-l face cu ou şi cu oţet
 a-l bate la cap
 13. Analizează locuţiunea verbală  din enunţul: Ionel s-a făcut foc şi pară.
 14. Analizează predicatele nominale  din enunţurile:Cerul este senin.
 El devenise profesor.
 Am ajuns preot.
 Voi rămâne repetent.
 Părea frumoasă, în ciuda tristeţii.
 15. Pecizează valoarea stilistică a  verbelor din textele:
 a) Nu a mai fost în gădina cu flori  de când nu mai este primăvară în viaţa ei, căci nu mai sunt trandafirii de altă  dată, nici soarele nu mai este cum l-a ştiut cândva, când el exista.
 b) Plângând alerga pe câmp şi  culegând stropii toamnei îşi înălţa suspinând ochii la cer întrebând soarele  unde a ascuns vara.
 c) Să alergăm pe câmp şi să trăim,  iar soarele să ne îmbrace în lumină, să dansăm cu ploaia şi să cântăm cu vântul  şi să păstrăm veşnic iubirea, să nu se piardă doar în vis.
 d) Aş culege o rază te soare ca să  te pot prinde în vraja iubirii eterne, să nu te mai fure ploaia, să nu te mai  îngheţe iarna, să arzi mereu în flăcări.
 16. Analizează verbul subliniat: Învaţă cât eşti încă tânăr.
 17. Precizează conjugarea verbelor:  a citi, a coborî, a bea, a merge, a cânta
 
                  
                    
                      | Conjugarea I | Conj. a II-a | Conj. a III-a | Conj. a IV-a  |  
                      |   |   |   |   |  
                      |   |   |   |   |  |