| AdjectivulI. Fişă de lucru
 propusă de profesor Ana-Cristina Popescu
   Este partea de vorbire  _______care însoţeşte un _______ şi arată ________ unui obiect.Felul adjectivelor:
 După formă:
 1. _________ – când îşi modifică forma în vorbire:
 a) are _______ terminaţii şi are _______ forme  flexionare -  la masc. şi fem., singular  şi plural: ex._____________________________________________________
 b) are ________terminaţii şi are _______ forme  flexionare – la feminin şi masculin singular şi o formă pentru ambele genuri la  plural:ex. ______________________________
 c) are ___ terminaţie şi _______ forme flexionare – o  singură formă pentru ambele genuri la masculin şi o singură formă pentru ambele  genuri la feminin: ex._____________________
 2. ______________ – când nu îşi modifică forma în  vorbire: ex._______________________
 După  criteriul semantic:
 1.  ____________________________________ex._________________
 2.  ___________________________________________
 a) adj. pronominal de___________ îssoţeşte  subst. cu scopul de a preciza obiectul determinat
 masculin (însumi, pers.II, sg. _______, însuşi, înşine,  pers. II, pl._______, înşişi)
 fem. (persI, sg._______, însemi, însăţi, înseţi,  însăşi, înseşi, însene, însevă, pers. III, pl._______).
 b) adjectivul pronominal ___________–  înlocuieşte numărul posesorului şi al obiectului posedat.
 __________ şi ___________ obiect posedat: al meu, a  mea, a ta, al tău, al său, a sa.
 ____________ şi ___________________: ai mei, ai tăi,  ale mele, ale tale, ai săi, ale sale.
 _________________ şi ______________________: al nostru,  al vostru, a noastră, a voastră.
 __________________ şi _____________________: ai noştri,  ai voştri, ale noastre, ale voastre.
 c) adj. pron. _______________: înloc. numele ob.  deosebindu-l de alte ob., arătând apropierea, id.şi dep. _________________  ex.________________________________
 - _________________ ex.  ________________________________
 - _________________ ex.   ___________________________________
 d) adjectivul pron. _________________– introduce  prop. interogative – cine? care? ce? cât?
 Caz N.  ____________________________
 Caz Ac.  _____________________________
 Caz D.  __________________________________
 Caz G.  ___________________________________
 
 | e) adj. pronominal _______________ –face legătura între  propoziţia subordonată şi regenta ei şi au aceeaşi formă ca şi pronumele  ________________ (Floarea care îmi place e ghiocelul.)f) adjectivul pronominal _____________– apare în prop.  negative: ex. _____________________
 g) adj. pron. _________ – nu indică precis obiectul  înlocuit: ex. _________________________
 3. provenite din verb  la__________________ex.__________________________
 provenite  din verb la__________________ex.__________________________
 4.  provenite din_____________________ex. Apa repede îmi dă fiori.
 Funcţiile sintactice ale adjectivului
 Adjectivul se acordă în gen  număr şi caz cu ________________ determinat şi poate îndeplini funcţiile  sintactice de: ___________________ (Băiatul deştept învaţă.);
 _________________________ (Fata este frumoasă.)
 Gradele de comparaţie ale adjectivului:
 
                  
                    ____________: ex.  _____________________________:  - ____________ (mai puţin frumos), - _________ (la fel  de frumos), - ___________ (mai frumos) - ______________ de superioritate: cel mai frumos, - relativ ________________: cel mai puţin frumos;
 - absolut: ex. ______________________________
 Unele adjective nu au  __________________________: viu, veşnic
 Locuţiunile adjectivale
 – __________________________  ce se comportă ca un adjectiv: om cu stare - bogat
 II. 1. Identifică în textele de mai jos,  adjectivele obţinute prin derivare, conversiune şi cele obţinute prin  compunere:
 a)  Zmeii ascunseseră fetele suferinde pe drumurile pădurii întunecate.
 b) El  este un om cu mânie repede.
 c)  Are un chip îngeresc.
 d)  Amurgul sângeriu se prăvăli peste noi.
 e) El  este un om cumsecade.
 2.  Formulaţi adjective de la substantivele de mai jos cu ajutorul derivării:  mijloc, plete, pădure, om, floare, frunză
 3.  Ataşează următoarelor substantive câte un adjectiv epitet: dragoste, lumânare,  apă, ciocârlie
 4.  Numeşte prin şase adjective, aflate la diferite grade de comparaţie,  principalele trăsături de caracter ale prietenului tău sau prietenei tale.
 5.  Alcătuieşte enunţuri în care verbul a flutura, la modul participiu şi modul  supin să devină adj.
 6.  Analizează adjectivele din următoarele enunţuri:
 Şcoala noastră este plină de elevi cuminţi.
 Maria însăşi nu a zărit nicio schimbare la elevii cei mai silitori.
 Cartea care ai primit-o este a băiatului acesta
   |