|   Test de evaluare, basmulpropus de
 prof. Ana-Cristina Popescu
 „Atunci Aleodor întinsese coprinsul său şi pe moşia lui Jumătate-de-om  călare-pe-jumătate-de-iepure-şchiop, luă de soţie pe fata lui Verdeş împărat şi  se întoarse la împărăţia lui.Când îl văzură gloatele venind teafăr, alături de o soţioară de-i râdea  şi stelele de frumoasă, îl primiră cu mare bucurie; şi urcându-se din nou în  scaunul împărăţiei, domni şi trăi în fericire, până se istoviră.
 Iar eu încălecai pe-o şea şi v-o spusei dumneavoastră aşa.“
 (Aleodor Împărat)
 A. Scoate ideea principală din fragmentul citat.B. Identifică un element real şi unul fantastic în text.
 C. Argumentează în cinci - zece rânduri că textul de mai sus este un  basm.
 D. Rescrie o expresie fantastică, specifică basmului în care se  regăseşte o personificare.
 E. Care este modul de expunere folosit în fragment.
 F. Care este personajul ce simbolizează binele în fragment şi care este  personajul ce simbolizează răul.
 G. Dă exemple de două elemente specifice basmului cu aplicaţii pe  fragmentul citat.
 H. De ce textul de mai sus este o creaţie populară?
 I. Cu ce personaj din fragmentul citat ai vrea să te asemeni?
 J. Explică bucuria întregului popor la întoarcerea lui Aleodor acasă.
 K. Transformă cu ajutorul sufixării substantivul împărat în adjectiv.  Alcătuieşte o propoziţie în care acest adjectiv să aibă valoarea de epitet.
 L. Scrie un scurt basm pornind de la următorul enunţ: Împărăţia lui  Verdeş Împărat a fost vrăjită să îşi piardă curajul.
 
   | Baremul de corectare şi notare   A. Ideea principală din  fragmentul citat este: Întors în împărăţia sa, Aleodor o ia de soţie pe fata  lui Verdeş Împărat. 0,50 p.B. Un elementul real din text constă în căsătoria lui Aleodor cu fiica  lui Verdeş Împărat, iar un element fantastic este personajul secundar  Jumătate-de-om călare-pe-jumătate-de-iepure-şchiop. 0,50 p.
 C. Fragmentul citat aparţine deznodământului unui basm, deoarece este  ilustrată biruinţa binelui asupra răului prin învingerea personajului negativ  Jumătate-de-om călare-pe-jumătate-de-iepure-şchiop şi căsătoria personajului  principal pozitiv ce îşi redobândeşte şi împărăţia mărind-o cu ţinutul  personajului malefic.
 Aparţinând ultimului moment al acţiunii, deznodământul, apare în  fragmentul citat şi o formulă de încheiere specifică basmului: „Iar eu  încălecai pe-o şea şi v-o spusei dumneavoastră aşa.“
 De remarcat sunt şi cuvintele dar şi expresiile populare şi fantastice  prezente în fragment: coprinsul, gloatele, teafăr, de-i râdea şi stelele de  frumoasă, se istoviră.
 Se poate observa în cele relatate mai sus că fragmentul aparţine unui  basm prin biruinţa binelui împotriva răului, pezenţa personajului fantastic  Jumătate-de-om călare-pe-jumătate-de-iepure-şchiop, regăsirea unor expresii  specifice acestei specii literare, a formulei de încheiere. 1p.
 D. O expresie fantastică specifică basmului ce conţine o personificare  este „o soţioară de-i râdea şi stelele de frumoasă“. 0,50p.
 E. Modul de expunere folosit în fragment este naraţiunea. 0,50p.
 F. Personajul care simbolizează binele în fragment este Aleodor, iar cel  care simbolizează răul este Jumătate-de-om călare-pe-jumătate-de-iepure-şchiop.  0, 50p
 G. Un element specific basmului în fragment ar fi biruinţa binelui  împotriva răului, a lui Aleodor împotriva lui Jumătate-de-om  călare-pe-jumătate-de-iepure-şchiop, iar un alt element specific basmului ar fi  formula de încheiere: „Iar eu încălecai pe-o şea şi v-o spusei dumneavoastră  aşa.“ 0,50p
 H. Textul de mai sus este o creaţie populară, din cauză că nu are autor,  are un caracter anonim, colectiv (au participat mai mulţi de-a lungul timpului  la creaţie), oral (s-a transmis prin viu grai) şi tradiţional (căsătoria, un  moment important în viaţă). 0,50p.
 I. 0,50p.
 J. Poporul se bucură la întoarcerea lui Aleodor acasă, deoarece vor fi  conduşi de un împărat drept, bun, blând, milos trăsături ce vin în antiteză cu  cele ale personajului negativ învins de el. 0,50p.
 K. Împărătesc
 Palatul împărătesc are privirea spre soare. 1p.
 L. 2,50p.
   |