| Test - "Fabula",prof.  Ana-Cristina Popescu
   Bivolul şi coţofana de George Topârceanu
 Pe  spinarea unui bivol mare, negru, fioros,Se plimba o  coţofană
 Când  în sus şi când în jos.
 Un  căţel trecând pe-acolo s-a oprit mirat în loc:
 
                    
                      Ah ce maredobitoc!Nu-l credeam aşa de prost Să  ia-n spate pe oricine...Ia stai frate că e rost
 Să  mă plimbe şi pe mine!
 Cugetând  aşa se trage îndărăt să-şi facă vânt,Se  piteşte la pământ
 Şi deodată, zdup! îi sare
 Bivolului  în spinare...
 Ce  s-aîntâmplat pe urmă nu e greu de-nchipuit.Apucat  cam fără veste, bivolul a tresărit,
 Dar i-a fost destul o clipă să  se scuture, şi-apoi
 Să-l  răstoarne,
 Să-l  ia-n coarne
 Şi  cât colo să-l arunce, ca pe-o zdreanţă în trifoi.
 
                    
                      Ce-ai gândit tu oare javră? Au crezut-ai că sunt mort? Coţofana,  treacă-meargă, pe spinare o suportCă  mă apără de muşte, de ţânţari şi de tăuni
 Şi  de alte spurcăciuni
 Pe  când tu, potaie proastă, cam ce slujbă poţi să-mi faci?Nu  mi-ar fi ruşine mie de viţei şi de malaci,
 Bivol  mare şi puternic, gospodar cu greutate,
 Să  te port degeaba-n spate.
 1.  Arătaţi cărui gen literar aparţine textul,  argumentaţi2.  Ce satirizează scriitorul G. Topârceanu în  acest text?
 3.  prezentaţi semnificaţia titlului.
 4.  Care este morala acestei fabule?
 5.  Împarte opera pe momentele subiectului
 6.  Ce tipuri umane întruchipează personajele fabulei?
 7.  Ce moduri de expunere conţine textul?
   | 8.  Cum se explică îndrăzneala căţelului?9.  Cum se manifestă indignarea bivolului?
 10.  Prin ce expresii se realizează nota umoristică?
 11.  Ce figură de stil predomină în text?
 12.  Transcrie un epitet triplu
 13.  transcrie din text un atribut apozitional
 14.  Ce valoare morfologică au cuvintele subliniate: se, unui, ah, oricine, ia,  deodată, ce, dar, alte
 15.  Transcrie din text un cuvânt compus prin  alăturare şi unul prin contopire
 16.  Explică sintagma aşa de prost.
 Test fonetică-vocabular-semantică, prof.  Ana-Cristina Popescu
 Text  suport: Bivolul şi  coţofana
 1.  Precizaţi ce fenomene fonetice sunt în cuvintele: ceai, ciorap, circ, ger,  geam, ghirlandă, Gheorghiţă, cheamămă, ghem, cimpanzeu, vreau, biologie2.  Precizaţi cum s-au format cuvintele: înlăcrimat, astfel, zburătorul
 3.  Dă exemple de cuvinte compuse exprimate prin următoarele părţi de vorbire:
 4.  Subst. pronume, adjectiv, numeral, verb, interjecţie, conj., prep., adverb
 5.  Alcătuieşte enunţuri în care cuvâtul scris să fie pe rând: subst., adj., verb
 6.  Precizează paronimul cuvintelor: provine,  calitate
 7.  Alcătuieşte enunţuri cu omonimul unui cuvânt din text.
 8.  Dă sinonime contextuale pentru cuvintele: dobitoc, greutate, oricine
 9.  Antonimul cuvântului greutate, contextual
 10.  Transcrie patru cuv. Ce aparţin vocabularului fundamental sau fondului  principal lexical
 11.  Alcătuieşte câmpul lexical al animalelor din text
 12.  Dă exemple de locuţiuni, expresii care să  conţină verbul a trece
 13.  Identifică tautologiile: Mama-i mamă, casa-i casă, copilul, copil o viaţă.
 14.  Identifică pleonasmul: Înoată în apă cu prietenul.
 15.  Precizează felul următoarelor cuvinte din masa vocabularului: răzeş, epidermă,  mişto, păpuşoi
 Test, morfologie
 1.  Numeste cazul subst.subliniat:Copilul  este asemenea tatalui.  Precizează valoarea morfologică a cuvântului  asemenea. Alcătuieşte un enunţ în care să îndeplinească altă valoare  morfologică.2. Numeste diateza vb.din propozitia:Copilul scrie temele.
 3. Numeste felul adverbului din enuntul:Desigur ca vine la teza.
 4. Numeste modul vb. subliniat:A plecat la cules mere.
 5. Numeste fc.sintactica a vb.la infinitive  din enuntul:Imi place a citi in tramvai.
 6. Numeste cazul subst.subliniat:Locul de langa catedra este ocupat.
 7. Numeste timpul vb.din enuntul:Tu ai să reuşesti în viaţa.
 |