| Teză la limba şi literatura română, cls. a  VIII-a, sem I,prof.  Ana-Cristina Popescu
   
                  
                    | Ce  schimbătoare e la munteLumina;  cât ai scăpăra,
 Un  curcubeu a-ntins o punte
 Din  casa mea pân-la a ta.
 Şi-un  gând, un gând nebun îmi vine!-  Aşa-s poeţii uneori-
 Să  mă avânt până la tine
 Pe  puntea asta de culori.
   | Cu  fruntea de lumini brăzdatăSă  urc tăriile cereşti
 Şi  când nici nu te-aştepţi, deodată
 Să-ţi  bat cu degetu-n fereşti...
 Dar  când să urc frumoasa punteS-a  dărâmat, ş-acuma norii
 Au  tras perdeaua către munte:
 Nebuni  sunt Doamne visătorii!
 
 - Dimitrie Anghel, "Curcubeul" 
 |  Se acordă 10 p din oficiuI. Înţelegerea textului ( 2 puncte)
 1. Explică sintagma „gând nebun“ 2 p
 II. Alcătuieşte o  cerere (5 p) de înscriere adresată directorului Clubului Copiilor din  Timişoara, prin care se solicită înscrierea la cursurile de dans modern, pe o  foaie distinctă. Te numeşti Daniel/Daniela Marinescu, locuieşti în Timişoara,  pe str. Trandafirilor, nr 5 şi eşti elev în cls a VIII-a la Liceul Teoretic  „Mihai Eminescu“. Data redactării cererii. 18. 09. 2009 (5 p din care 3 p  conţinut şi 2 p respectarea convenţilor specifice cererii).
 III. Scriere despre textul literar (40 de puncte)Într-o compunere de 15 – 20 de  rânduri, prezintă trăsăturile operei lirice, având în vedere:
 1. tema operei 3 p
 2. mesajul operei 3 p
 3. semnificaţia titlului 3 p
 4. mărci ale prezenţei eului liric  în poezie, cu exemple din text 4 p-(2p ca aţi pecizat cum îşi face prezenţa eul  liric în text şi 2 p pentru două exemple)
 | 5. mod de expunere 2 p6. procedee artistice, utilizând,  pentru exemplificare, secvențe din poezie, rolul procedeelor artistice în poezie,  mesajul lor. 10p
 7. Valoarea stilistică a verbelor  din text. 4 p
 8.   elemente de versificaţie: măsură, rimă, ritm 3 p
 9. redactare (dacă ai aşezat corect  în pag., cu aliniate compunerea 1 p, dacă te-ai exprimat corect 3 p, dacă nu ai  greşeli de ortografie 2 p, dacă ai scris citeţ 1 p, dacă ai cel puţin 15  rânduri 1 p)
 IV Limba română 43 p
 
                  
                    Transcrie din text: un cuvânt derivat, un cuvânt       care să conţină diftong, un cuvânt compus prin contopire, un cuvânt format       prin scimbarea valorii gramaticale, precizează câte sunete are cuv schimbătoare 5 pPrecizează valoarea morfologică a cuvintelor       subliniate şi scrise cu bold un curcubeu,       casa mea, pân-la, au tras, puntea s-a dărâmat 5 pPrecizează funcţia sintactică a cuvintelor       subliniate şi scrise cu bold: aşa-s, perdeaua, lumina, acuma, puntea asta, 5 p(5 p) Transcrie din text un predicat nominal,1 p sublinează numele predicativ 1 p, fă expansiunea acestuia într-o propoziţie corespunzătoare       precizând felul ei 3pSe dau următoarele cuvinte: sublinia, preşcolar,       inegal, omucidere, vreodată. 
                    despărţiţi  în silabe cuvintele 5 parătaţi cum  s-au format cuvintele 5 p 
                    Alcătuiţi propoziţii       în care să aveţi:  adjectiv  provenit din verb la participiu, adjectiv provenit din verb la gerunziu, adj.  provenit din pronume, Adverb provenit din adj, prepoziţie provenită din adv. 5 p 
                  
                    Dă exemple de: 8 p: un adjectiv compus prin       contopire , un adjectiv compus prin alăturare, un pronume compus prin       contopire, un verb compus prin contopire, un adverb compus prin alăturare,       o intertjecţie compusă prin alăturare, o prepoziţie compusă prin       contopire, un substantiv compus prin alăturare |