|   Subiect propus pentru olimpiada de limba şi literatura română,Concursul Ionel Teodoreanu
 cls. a V-a, faza zonală, februarie 2009
 
 „Prunii  deşteptaţi din toropeala verii deschid ochii vineţi, aiuriţi. Merele şi perele  fug de prin aşternutul crengilor, zugrăvindu-şi chipurile colorate pe feţele  frunzelor, ca să nu observe nimeni fuga, dar vântul descoperă înşelăciunea şi  mânios, în căutarea lor, se uită pe ferestre, le vede şi le cheamă prin horn.  Gutuile îngălbenesc de spaimă..., păsările s-au împrăştiat şi vara s-a rătăcit  departe.“ (Basmul toamnei, Ionel Teodoreanu)
 I.  (50 de puncte)
 Pornind de la  mesajul textului citat, scrie o compunere de 15-20 de rânduri. În redactarea  compunerii vei avea în vedere următoarele cerinţe:
 -  vei surprinde mesajul textului 6 p
 - vei respecta  cele trei părţi ale unei compuneri: introducere, cuprins şi încheiere 6 p
 -  vei ţine cont de raportul dintre realitate şi  ficţiune zugrăvit în text. 8 p
 -vei surprinde  modul de expunere folosit în text şi procedeele artistice utilizate de scriitor  (imagini artistice şi figuri de stil) 10 p
 -vei prezenta,  într-o manieră personală, tema propusă 10 p
 Se vor acorda 10  p pentru redactare (respectarea numărului de rânduri – minim 15, ortografie şi  punctuaţie)
 II. (20 puncte)Citeşte cu  atenţie textul citat (Basmul toamnei,  Ionel Teodoreanu) şi răspunde la următoarele cerinţe:
 1. Alcătuieşte  familia lexicală a cuvântului frunză (patru derivate) 2 p.
 2. Arată câte  litere şi sunete au cuvintele: înşelăciunea, cheamă 4 p.
 3. Transcrie un  cuvânt ce conţine diftong , pecizându-i sinonimul 4 p
 4.  Precizează la substantivul vântul: cazul, funcţia sintactică şi  dacă este sau nu articulat 4 p
 5. Identifică  modul şi timpul verbului deschid, apoi alcătuieşte un enunţ în care să fie folosit la modul condiţional,  timpul perfect, persoana I, numărul singular şi un alt enunţ în care să fie  folosit la modul indicativ, timpul mai mult ca perfect, persoana I, plural 6 p
 III. (40 puncte)Consideră toamna  un personaj dintr-un basm. Alcătuieşte un basm de 25-30 de rânduri respectând  următoarele cerinţe:
 -vei propune un  titlu potrivit basmului 2 p
 - originalitatea  basmului 4 p
 - vei respecta  cele trei părţi ale unei compuneri: introducere, cuprins şi încheiere utilizând  toate modurile de expunere studiate (descrierea, naraţiunea şi dialogul) 6 p
 - folosind  dialogul vei contura două personaje fabuloase, vântul şi toamna. 8 p
 - vei surprinde  elemente specifice basmului (o formulă introductivă şi o formulă de încheiere  specifică basmului, lupta dintre bine şi rău, vei folosi fantasticul, trei  (număr fatidic) probe iniţiatice) 10 p
 Se vor acorda 10  p pentru redactare (respectarea numărului de rânduri – minim 15, ortografie şi  punctuaţie)
 Se  acordă 10p. din oficiu.Punctaj  total: 120 p
 Timp de lucru 2 ore.
     | Barem de corectare şi notare -   vei surprinde mesajul textului 6 p (se acordă 3 p dacă mesajul textului  e surprins parţial şi 6 p pentru surprindera mesajului cu exemplificare pe  text)- vei respecta cele trei părţi ale  unei compuneri: introducere, cuprins şi încheiere 2 x 3 - 6 p
 -  vei ţine cont de raportul dintre realitate şi  ficţiune zugrăvit în text. 8 p (se acordă 4 p pentru pecizarea  sumară a raportului dintre realitate şi  ficţiune şi 4 p pentru explicarea raportului dintre realitate şi ficţiune cu  exemple din text)
 - vei surprinde  modul de expunere folosit în text şi procedeele artistice utilizate de scriitor  (imagini artistice şi figuri de stil) 10 p: descriera -2 p; imagini artistice:  ex. vizuale, cromatice (minim 2)- 4 p; figuri de stil (minim 2) 4 p; precizarea  utilizării unui procedeu artistic – 1 p citarea acestuia – 1 p (ex.  imagine cromatică 1 p, ochii vineţi 1 p)
 - vei prezenta, într-o manieră  personală, tema propusă 10 p (se acordă punctajul maxim pentru originalitate,  pentru o interpretare mai puţin originală 5 p )
 Se vor acorda 10 p pentru redactare:
 - Respectarea numărului de rânduri –  minim 15 (5 p);
 -Ortografie şi punctuaţie (5 p) -  pentru două greşeli se scade 1 p, dacă sunt mai mult de zece greşeli nu se vor  acorda cele 5 p
 II. (20 p)1. Alcătuieşte familia lexicală a  cuvântului frunză (patru derivate): ex. frunzuliţă, desfrunzit, înfrunzit,  frunzar (0,5 p x4- 2 p.)
 2. Arată câte litere şi sunete au  cuvintele: înşelăciunea: 12l şi 11s, 2 p; cheamă 6l şi 4s, 2 p – T 4 p.
 3. Transcrie un cuvânt ce conţine  diftong , pecizându-i sinonimul: ex. diftong toropeala 2 p; sinonimul 2  p – somnolenţă,  apatie,  moleşeală, arşiţă, dogoare, zăpuşeală ( T 4  p)
 4. Precizează la substantivul vântul: cazul, funcţia sintactică şi dacă este sau nu articulat 4 p: nominativ  2 p, subiect 2 p, articulat cu articolul hotărât (l) 1 p.
 5. Identifică modul şi timpul verbului deschid, apoi alcătuieşte un  enunţ în care să fie folosit la modul condiţional, timpul perfect, persoana I,  numărul singular şi un alt enunţ în care să fie folosit la modul indicativ,  timpul mai mult ca perfect, persoana I, plural 6 p
 mod ind., prezent 2 p (1p x 2)
 Aş fi deschis sufletul la auzul  veştilor. (1 p utilizarea modului şi timpului – 0,5x 2; 1 p pers. şi nr.)
 Noi deschiseserăm geamul. (1 p  utilizarea modului şi timpului – 0,5x 2; 1 p pers. şi nr.)
 
 III. (4o p)
 -vei propune un titlu potrivit  basmului 2 p (1 p. pt. un titlu obişnuit şi 1 p. pt. un titlu original)
 - originalitatea basmului (4 p  originalitatea textului şi 2 p. pentru o compunere mai puţin originală)
 - vei respecta cele trei părţi ale  unei compuneri: introducere, cuprins şi încheiere 1 p; utilizând toate modurile  de expunere studiate (descrierea 2 p naraţiunea 2 p şi dialogul 1 p)-  total 6 p
 - folosind dialogul vei contura două  personaje fabuloase, vântul şi toamna. 8 p: vei creea personajele fabuloase  folosind personificarea 4p, utilizarea dialogului 2p, precizarea unor  caracteristici a acestora 2p
 - vei surprinde elemente specifice  basmului (o formulă introductivă 1 p şi una de încheiere specifică basmului 1  p, lupta dintre bine şi rău 2 p, numărul fatidic trei – probele iniţiatice 3 p,  folosirea fantasticului 3p) 10p
 - Respectarea numărului de rânduri –  minim 25 (5 p);
 - Ortografie şi punctuaţie (5 p) -  pentru două greşeli se scade 1 p, dacă sunt mai mult de zece greşeli nu se vor  acorda cele 5 p
 Se  acordă 10p. din oficiu. Timp  de lucru 2 ore.
 |