| Teste propus pentru olimpiada de  lb. rom.prof. Ana-Cristina Popescu, cls. a  VII-a
     Spânzurat  de aer printre ramurise  frământă în mătasea-i
 un  păianjen.
 Raza  lunii
 l-a  trezit din somn.
 Ce  se zbate? A visat că
 raza  lunii-i fir de-al lui şi
 cearcă-acum  să se urce
 până-n  ceruri, sus, pe-o rază.
 Se  tot zbate îndrăzneţul
 şi  s-azvârle.
 Şi  mi-e teamă
 c-o  să cadă – visătorul.
 Visătorul, Lucian Blaga   Fluture,  tu, pe unde prin perdeaPutuşi  intra-n chilia mea?
 Ce  ştiri mi-aduci din primăvară,
 Frumosule  de catifea solară?
 Echer  plăpând te-ai şi prins de părete,
 Uitându-te  la cărţi şi la caiete
 Cu  ochii – aprinşi ca jarul de rubin
 Ai  şi tu o chemare? Ai şi tu un destin?
 Deschideţi-i  ferastra dintre ramuriSă  nu-şi lovească frăgezimea-n geamuri.
 Puiul  luminii caută-ntr-afară.
 Lovit  în frunte poate să şi moară,
 Aci,  în foişorul nostru din cărare,
 Unde  nici nimeni, nici nimic nu moare,
 Decât  pe înserate vreo stea sau câte-o floare.
 
 Fluture, tu, Tudor Arghezi   <><><>   Alege una dintre variantele de subiect propuse mai jos și răspunde  corect tuturor cerințelor formulate în sarcinile de lucru. (90 de minute) VARIANTA Ia.) Lectura – 80 de puncte
 I. Înţelegerea textului ( 16 puncte)
 1. Explică semnificaţia titlului la  ambele poezii. (4 p.)
 2.Explică în maxim zece rânduri care este mesajul ambelor poezii.(12  p.)
 II. Scriere despre textul literar (25 de puncte)
 Într-o compunere de 15 – 20 de  rânduri, prezintă trăsăturile operei lirice, având în vedere prezenţa eului  liric în text, mod de expunere, procedee artistice şi  utilizând, pentru exemplificare, secvențe din  ambele poezii.
 III. Scriere imaginativă (25 de puncte)
 Valorificând mesajul fiecăruia  dintre cele două poezii, alcătuieşte o compunere descriptivă,  de cel puțin 25 de rânduri, în care să utilizezi următoarele secvențe din  textele propuse: visătorul, raza lunii, catifea solară, echer plăpând, jarul  de rubin, destin.
 Pentru a obţine punctajul maxim,  vei avea în vedere următoarele repere:
 - propunerea unui titlu sugestiv ;
 - respectarea relaţiei dintre titlu  şi conţinutul compunerii;
 - utilizarea descrierii ca mod de  expunere;
 - introducerea în compunere a  tuturor structurilor indicate ;
 - valorificarea valorii expresive a  părților de vorbire într-un text descriptiv.
 - respectarea regulilor de  ortografie şi punctuaţie, aşezarea în pagină a textului, utilizarea unui stil  adecvat tipului de compunere indicat.
 REDACTARE (pentru ambele compuneri – II și III: 14  puncte)
 b) practica raţională şi funcţională a limbii (10 puncte)
 1. Alcătuieşte câte un enunţ în  care cuvintele flutur şi floare să  fie utilizate cu sens figurat. (4 p.)
 2.Transcrie din al doilea text un  cuvânt format prin schimbarea val. gram. şi unul compus. 6p
 c) elemente de construcţie a comunicării (20 puncte)
 1. Arată în trei enunţuri omonimia  cuvântului i (6 p.)
 2. Transcrie un verb la diateza  activă şi unul la diateza reflexivă. (6 p.)
 3. Dă exemple de expresii care să  conţină cuvântul ochi.(8 p.)
 10 puncte se acordă din oficiu
 VARIANTA a II-a
 a.) Lectura – 80 de puncte
 I. Înţelegerea textului ( 16 puncte)
 1. Precizează două caracteristici  comune ale celor două poezii propuse. (4 p.)
 2. În cel mult 10 rânduri, explică  valoarea stilistică a verbelor din ambele texte. (12 p.)
 I. Scriere despre textul literar (25 de puncte)
 Într-o compunere de 15 – 20 de  rânduri, prezintă trăsăturile operei lirice, având în vedere prezenţa eului  liric în text, mod de expunere, procedee artistice şi  utilizând, pentru exemplificare, secvențe din  ambele poezii.
 II. Scriere imaginativă (25 de puncte)
 Valorificând mesajul fiecăruia  dintre cele două poezii, alcătuieşte o compunere descriptivă,  de cel puțin 25 de rânduri, în care să utilizezi următoarele secvențe din  textele propuse: visătorul, raza lunii, catifea solară, echer plăpând, jarul  de rubin, destin.
 Pentru a obţine punctajul maxim,  vei avea în vedere următoarele repere:
 - propunerea unui titlu sugestiv ;
 - respectarea relaţiei dintre titlu  şi conţinutul compunerii;
 - utilizarea descrierii ca mod de  expunere;
 - introducerea în compunere a  tuturor structurilor indicate ;
 - valorificarea valorii expresive a  părților de vorbire într-un text descriptiv;
 - respectarea regulilor de  ortografie şi punctuaţie, aşezarea în pagină a textului, utilizarea unui stil  adecvat acestui tip de compunere.
 REDACTARE (pentru ambele compuneri – II și III: 14  puncte)
 b) practica raţională şi funcţională a limbii (10 puncte)
 1. Transcrie din text câte un verb  pentru fiecare conjugare(4 p.)
 2. Transcrie din text două cuvinte  care să conţină diftong şi un cuvânt derivat 6p
 c) elemente de construcţie a comunicării (20 puncte)
 1. Explică semnificaţia sintagmei echer plăpând(6 p.)
 2. Alcătuieşte enunţuri în care  verbul a chema să fie trecut pe la  toate trei diatezele. (6 p.)
 3. Arată polisemia cuvântului a cădea, patru enunţuri.((8 p.)
 10 puncte se acordă din oficiu
   | Barem de corectare şi notare VARIANTA I
 a.) Lectura – 80 de puncte
 I. Înţelegerea textului ( 16 puncte)
 1. Explică semnificaţia titlului la  ambele poezii. (4 p.) Se acordă (2 p) pentru abordarea sumară a semnificaţiei  titlui la ambele poezii şi (4 p) dacă elevul observă că în poezia Visătorul , titlul punctează curajul  micii vietăţi de a transforma visul în realitate, iar în poezia Fluture, tu, titlul este o adresare  directă a eului liric către micuţa vietate. Se acordă (1 p) pentru explicarea  sumară a semnificaţiei titlului unei singure poezii.
 2.Explică în maxim zece rânduri care este mesajul ambelor poeziiÎn poezia Visătorul mesajul are ca temă curajul de a te autodepăşii,  concretizat în zbuciumul paianjenului de a se înălţa până la ceruri, iar în  poezia Fluture, tu mesajul e  sentimentul de milă  a eului liric pentru  soarta micii vieţuitoare care s-a rătăcit în camera lui. Se acordă 4 p dacă  elevul s-a exprimat corect şi nu are greşeli de ortografie şi 8 p pentru  explicarea mesajului, dacă mesajul este prezentat sumar se acordă doar 4 p, se  acordă 2p pentru explicarea sumară a  mesajului  dintr-o singură poezie(12 p.)
 II. Scriere despre textul literar (25 de puncte)
 Într-o compunere de 15 – 20 de  rânduri, prezintă trăsăturile operei lirice, având în vedere prezenţa eului  liric în text, mod de expunere, procedee artistice şi  utilizând, pentru exemplificare, secvențe din  ambele poezii. Mărcile eului liric cu exemple din ambele texte 6 p (ex. 3p mi- +3p mea, mi-), se acordă 2p pentru precizarea modului de expunere şi 6  p pentru precizarea modului de expunere cu exempificări pe ambele texte, se  acordă 7 p pentru surprindera corectă a mesajului celor două poezii, abordarea  sumară 3 p, se acordă 10 p pentru identificarea şi explicarea rolului  procedeelor artistice în ambele poezii – ex. pentru identificarea a două  metafore sau a unei comparaţii şi o metaforă , sau a două imagini vizualese  acordă 1 p, iar dacă sunt şi explicate2 p
 III. Scriere imaginativă (25 de puncte)
 Valorificând mesajul fiecăruia  dintre cele două poezii, alcătuieşte o compunere descriptivă,  de cel puțin 25 de rânduri, în care să utilizezi următoarele secvențe din  textele propuse: visătorul, raza lunii, catifea solară, echer plăpând, jarul  de rubin, destin.
 Pentru a obţine punctajul maxim,  vei avea în vedere următoarele repere:
 - propunerea unui titlu sugestiv ;  4p, titlu obişnuit 2 p
 - respectarea relaţiei dintre titlu  şi conţinutul compunerii; 4p, respectare parţială 2 p
 - utilizarea descrierii ca mod de  expunere; 3 p
 - introducerea în compunere a  tuturor structurilor indicate 6 p, 1 p pt fiecare
 - valorificarea valorii expresive a  părților de vorbire într-un text descriptiv 4p
 - respectarea regulilor de  ortografie şi punctuaţie, aşezarea în pagină a textului, utilizarea unui stil  adecvat tipului de compunere indicat. 4 p
 REDACTARE (pentru ambele compuneri – II și III: 14  puncte)
 b) practica raţională şi funcţională a limbii (10 puncte)
 1. Alcătuieşte câte un enunţ în  care cuvintele flutur şi floare să  fie utilizate cu sens figurat. (4 p.)
 Variante de răspuns: Ionel are  fluturi în stomac. 2 p; Ion e în floarea vârstei. 2 p
 2.Transcrie din al doilea text un  cuvânt format prin schimbarea val. gram (variante de răspuns: mea, frumosule  etc 3p - şi un cuv. compus. 3p – ca de ex. decât, primăvară
 c) elemente de construcţie a comunicării (20 puncte)
 1. Arată în trei enunţuri omonimia  cuvântului i (6 p.) 2 p fiecare  enunţ. 1 p pt enunţ, 1 p pt precizarea părţii de vorbire
 Variante de răspuns: I-am dat un  cadou. pron. personal
 Afară-i frig. verb cop.
 I, m-am ars. interjecţie
 2. Transcrie un verb la diateza  activă şi unul la diateza reflexivă. (6 p.) 3p diateza activă – ex a  visat şi 3 p diateza reflexivă – ex se frământă
 3. Dă exemple de expresii care să  conţină cuvântul ochi. 2 p fiecare exemplu, variante de răspuns: are ochi doar  pentru el, a fii cu ochii în patru, ochi pentru ochi şi dinte pentru dinte,  cine nu deschide ochii, deschide punga(8 p.)
 10 puncte se acordă din oficiu
 
 VARIANTA a II-a
 a.) Lectura – 80 de puncteI. Înţelegerea textului ( 16 puncte)
 1. Precizează două caracteristici  comune ale celor două poezii propuse. 2p precizarea unei singure caracteristici  de exempu eul liric surprinde destinul micilor vietăţi (4 p.)
 2. În cel mult 10 rânduri, explică  valoarea stilistică a verbelor din ambele texte. 6 p pentru exprimare,  ortografie şi încadrare şi 6 p pentru comentariu (ex. Prin folosirea verbelor  la modul conjunctiv în ambele poezii, eul liric accentuează dorinţa, visul  micii vietăţi în urmărirea destinului: să nu-şi  lovească, s-azvârle …, folosirea verbelor la diateza reflexivă…)(12 p.)
 II. Scriere despre textul literar (25 de puncte)
 Într-o compunere de 15 – 20 de  rânduri, prezintă trăsăturile operei lirice, având în vedere prezenţa eului  liric în text, mod de expunere, procedee artistice şi  utilizând, pentru exemplificare, secvențe din  ambele poezii. Mărcile eului liric cu exemple din ambele texte 6 p (ex. 3p mi- +3p mea, mi-), se acordă 2p pentru precizarea modului de expunere şi 6  p pentru precizarea modului de expunere cu exempificări pe ambele texte, se  acordă 7 p pentru surprindera corectă a mesajului celor două poezii, abordarea  sumară 3 p, se acordă 10 p pentru identificarea şi explicarea rolului  procedeelor artistice în ambele poezii – ex. pentru identificarea a două  metafore sau a unei comparaţii şi o metaforă , sau a două imagini vizualese  acordă 1 p, iar dacă sunt şi explicate2 p
 III. Scriere imaginativă (25 de puncte)
 Valorificând mesajul fiecăruia  dintre cele două poezii, alcătuieşte o compunere descriptivă,  de cel puțin 25 de rânduri, în care să utilizezi următoarele secvențe din  textele propuse: visătorul, raza lunii, catifea solară, echer plăpând, jarul  de rubin, destin.
 Pentru a obţine punctajul maxim,  vei avea în vedere următoarele repere:
 - propunerea unui titlu sugestiv ;  4p, titlu obişnuit 2 p
 - respectarea relaţiei dintre titlu  şi conţinutul compunerii; 4p, respectare parţială 2 p
 - utilizarea descrierii ca mod de  expunere; 3 p
 - introducerea în compunere a  tuturor structurilor indicate 6 p, 1 p pt fiecare
 - valorificarea valorii expresive a  părților de vorbire într-un text descriptiv 4p
 - respectarea regulilor de  ortografie şi punctuaţie, aşezarea în pagină a textului, utilizarea unui stil  adecvat tipului de compunere indicat. 4 p
 REDACTARE (pentru ambele compuneri – II și III: 14  puncte)
 b) practica raţională şi funcţională a limbii (10 puncte)
 1. Transcrie din text câte un verb  pentru fiecare conjugare, 1 p fiecare conjugare, ex se frământă –conj I, să  cadă –conj II, se zbate- conj III, a trezit – conj IV(4 p.)
 2. Transcrie din text două cuvinte  care să conţină diftong şi un cuvânt derivat 2 p fiecare cuv. (cuv cu diftong  ex floare, moare; cuv derivat înserate 6p
 c) elemente de construcţie a comunicării (20 puncte)
 1. Explică semnificaţia sintagmei echer plăpând 2 p dacă preciazează că e  o metaforă, 4 p dacă arată că metafora descrie făptura micii vietăţi, 2 p  explicaţie sumară(6 p.)
 2. Alcătuieşte enunţuri în care  verbul a chema să fie trecut pe la  toate trei diatezele. (6 p.)
 Diateza activă. L-am chemat la  şcoală. 2 p
 Diateza reflexivă: Mama îşi cheamă  copiii. 2p
 Pasivă: Ion a fost chemat de mama.  2 p
 3. Arată polisemia cuvântului a cădea, patru enunţuri.((8 p.)
 A căzut pe scări. (a picat)
 A căzut examenul. (nu a promovat)
 Se cade a-i acorda respect. (se  cuvine)
 A căzut la pace cu el. ( de acord)
 10 puncte se acordă din oficiu.
 |