| 
                
                    
                      | Iubito-mbogăţeşte-ţi cîntăreţul, mută-mi cu mîna ta în suflet lacul,
 şi ce mai vezi, văpaia şi îngheţul,
 dumbrava, cerbii, trestia şi veacul.
 
 Cum stăm în faţa toamnei, muţi,
 sporeşte-mi inima, c-o ardere, c-un gând.
 Solar e tâlcul ce tu ştii oricând
 atâtor lucruri să-mprumuţi.
 
 O, lumea, dacă nu-i o amăgire,
 ne este un senin veşmânt.
 Că eşti cuvânt, că eşti pământ,
 nu te dezbraci de ea nicicând.
 
 O, lumea e albastră haină,
 în care ne cuprindem, strânşi în taină,
 ca vara sângelui să nu se piardă,
 ca vraja basmului mereu să ardă.
 Lucian Blaga,Vara Sfântului Mihail (Vară de  noiembrie)
 | Nu  mă-ntreba nimic în noaptea astaNici  cât e ceasul, nici ce gânduri am,
 Mai  bine lasă-mă să-nchid fereastra,
 Să  n-aud frunzele cum cad din ram.
 Fă  focul şi preumblă-te prin casă.Fără  să spui nimic, nici un cuvânt.
 Vreau  să mă simt la tine ca acasă,
 Să  n-aud frunzele cum zboară-n vânt.
 Învăluită-n  straie de culcare,Aşează-mi-te-alăturea  c-un ghem
 Şi  deapănă mereu, fără-ncetare
 Să  n-aud frunzele sub paşi cum gem.
 Fereşte-mă  în preajma ta de vastaUrgie-a  toamnei care bântuie
 Şi  nu mă întreba în noaptea asta
 De  ce mă înspăimântă frunzele.
 Radu Stanca, Nu mă-ntreba... 
 |    Alege  una dintre variantele de subiect propuse mai jos și răspunde  corect tuturor cerințelor  formulate în sarcinile de lucru. (90 de minute)VARIANTA  I
 a.) Lectura – 80 de puncte
 I.  Înţelegerea textului ( 16 puncte)
 1. Precizează care este mesajul  poeziilor. (4 p.)
 2.Explică  în maxim zece rânduri valoarea stilistică a verbelor din ambele poezii. (12 p.)
 II.  Scriere despre textul literar (25 de puncte)
 Într-o compunere de 15 – 20 de  rânduri, prezintă trăsăturile operei lirice, având în vedere mesajul operelor,  mărci ale prezenţei eului liric în poezii, mod de expunere, procedee artistice  şi  utilizând, pentru exemplificare,  secvențe din ambele poezii.
 III.  Scriere imaginativă (25 de puncte)
 Valorificând mesajul fiecăruia  dintre cele două poezii, alcătuieşte o compunere descriptivă, de cel  puțin 25 de rânduri, în care să utilizezi următoarele secvențe din  textele propuse: lacul, albastră haină, vraja basmului, senin veşmânt,  suflet, toamnă.
 Pentru a obţine punctajul maxim, vei  avea în vedere următoarele repere:
 - propunerea unui titlu sugestiv ;
 - respectarea relaţiei dintre titlu  şi conţinutul compunerii;
 - utilizarea descrierii ca mod de  expunere;
 - introducerea în compunere a  tuturor structurilor indicate ;
 - valorificarea valorii expresive a  părților de vorbire într-un text descriptiv.
 - respectarea regulilor de  ortografie şi punctuaţie, aşezarea în pagină a textului, utilizarea unui stil  adecvat tipului de compunere indicat.
 REDACTARE  (pentru ambele compuneri – II și III: 14 puncte)
 b)  practica raţională şi funcţională a limbii (10 puncte)
 1. Alcătuieşte câte un enunţ în care  cuvintele toamnă şi noapte să fie  utilizate cu sens figurat.
 (4 p.)
 2.Alcătuieşte câte un enunţ care să  ilustreze omonimia cuvintelor gem şi care din poezia Nu mă-ntreba... 6p
 c)  elemente de construcţie a comunicării (20 puncte)
 1. Precizează valorile morfologice  ale lui o din „O, lumea, dacă nu-i o amăgire.“ (6 p.)
 2. Transcrie o propoziţie principală  şi una secundară din poezia lui Lucian Blaga. (6 p.)
 3. Dă exemple de patru expresii care  să conţină cuvântul foc.(8 p.)
 10 puncte se acordă din oficiu
 VARIANTA  a II-aa.) Lectura – 80 de puncte
 I.  Înţelegerea textului ( 16 puncte)
 1. Precizează două caracteristici  comune ale celor două poezii propuse. (4 p.)
 2. Explică în maxim 10 rânduri  semnificaţia titlului ambelor poezii. (12 p.)
 II.  Scriere despre textul literar (25 de puncte)
 Într-o compunere de 15 – 20 de  rânduri, prezintă trăsăturile operei lirice, având în vedere mesajul operelor,  mărci ale prezenţei eului liric în poezii, mod de expunere, procedee artistice  şi  utilizând, pentru exemplificare,  secvențe din ambele poezii.
 III.  Scriere imaginativă (25 de puncte)
 Valorificând mesajul fiecăruia  dintre cele două poezii, alcătuieşte o compunere descriptivă, de cel  puțin 25 de rânduri, în care să utilizezi următoarele secvențe din  textele propuse: lacul, albastră haină, vraja basmului, senin veşmânt,  suflet, toamnă.
 Pentru a obţine punctajul maxim, vei  avea în vedere următoarele repere:
 - propunerea unui titlu sugestiv ;
 - respectarea relaţiei dintre titlu  şi conţinutul compunerii;
 - utilizarea descrierii ca mod de  expunere;
 - introducerea în compunere a  tuturor structurilor indicate ;
 - valorificarea valorii expresive a  părților de vorbire într-un text descriptiv;
 - respectarea regulilor de  ortografie şi punctuaţie, aşezarea în pagină a textului, utilizarea unui stil  adecvat acestui tip de compunere.
 REDACTARE  (pentru ambele compuneri – II și III: 14 puncte)
 b)  practica raţională şi funcţională a limbii (10 puncte)
 1. Transcrie din a doua poezie un  cuvânt care să conţină diftong şi un cuvânt derivat (4 p.)
 2. Alcătuieşte un enunţ cu omograful  cuvântului haină „O, lumea e albastră haină“6p
 c)  elemente de construcţie a comunicării (20 puncte)
 1. Explică semnificaţia sintagmei senin veşmânt (6 p.)
 2. Transcrie o propoziţie principală  şi una secundară din poezia lui Radu Stanca. (6 p.)
 3. Arată polisemia cuvântului a cădea, patru enunţuri.((8 p.)
 10  puncte se acordă din oficiu
 Barem  de corectare şi notareVARIANTA  I
 a.) Lectura – 80 de puncte
 I.  Înţelegerea textului ( 16 puncte)
 1. Precizează care este mesajul  poeziilor. (4 p.) Se acordă (2 p) pentru abordarea sumară a mesajului ambelor  poezii şi (4 p) dacă elevul observă că Nu  mă-ntreba este poezia unei stări de nelinişte pe care o provoacă trecerea  de neoprit a timpului (iubita este singura care-l poate ajuta să depăşească  această stare de teamă) şi că poezia Vara de noiembrie, exprimă ideea că timpul trece nemilos fără a ne  putea împotrivi. Doar prin iubire şi tinerete pote fi prelungit. | 2. Explică în maxim zece rânduri valoarea stilistică a verbelor din ambele poezii. Se acordă 4 p dacă elevul s-a exprimat corect şi nu are greşeli de ortografie  şi 8 p pentru explicarea valorii stilistice a verbelor, dacă valoarea  stilistică a verbelor este prezentată sumar se acordă doar 4 p, se acordă 2p  pentru explicarea sumară a  valoarii  stilistice a verbelor dintr-o singură poezie(12 p.)II.  Scriere despre textul literar (25 de puncte)
 Într-o compunere de 15 – 20 de  rânduri, prezintă trăsăturile operei lirice, având în vedere mesajul operelor,  mărci ale prezenţei eului liric în poezii, mod de expunere, procedee artistice  şi  utilizând, pentru exemplificare,  secvențe din ambele poezii. Mărcile eului liric cu exemple din ambele texte 6 p  (ex. 3p mi- +3p mea, mi-), se acordă 2p pentru  precizarea modului de expunere şi 6 p pentru precizarea modului de expunere cu  exempificări pe ambele texte, se acordă 7 p pentru surprindera corectă a  mesajului celor două poezii, abordarea sumară 3 p, se acordă 10 p pentru  identificarea şi explicarea rolului procedeelor artistice în ambele poezii –  ex. pentru identificarea a două metafore sau a unei comparaţii şi o metaforă ,  sau a două imagini vizuale se acordă 1 p, iar dacă sunt şi explicate2 p
 III.  Scriere imaginativă (25 de puncte)
 Valorificând mesajul fiecăruia  dintre cele două poezii, alcătuieşte o compunere descriptivă, de cel  puțin 25 de rânduri, în care să utilizezi următoarele secvențe din  textele propuse: lacul, albastră haină, vraja basmului, senin veşmânt,  suflet, toamnă.
 Pentru a obţine punctajul maxim, vei  avea în vedere următoarele repere:
 - propunerea unui titlu sugestiv ;  4p, titlu obişnuit 2 p
 - respectarea relaţiei dintre titlu  şi conţinutul compunerii; 4p, respectare parţială 2 p
 - utilizarea descrierii ca mod de  expunere; 3 p
 - introducerea în compunere a  tuturor structurilor indicate 6 p, 1 p pt fiecare
 - valorificarea valorii expresive a  părților de vorbire într-un text descriptiv 4p
 - respectarea regulilor de  ortografie şi punctuaţie, aşezarea în pagină a textului, utilizarea unui stil  adecvat tipului de compunere indicat. 4 p
 REDACTARE  (pentru ambele compuneri – II și III: 14 puncte)
 b)  practica raţională şi funcţională a limbii (10 puncte)
 1. . Alcătuieşte câte un enunţ în  care cuvintele toamnă şi noapte să  fie utilizate cu sens figurat. (4 p.)
 Variante de răspuns: A ajuns în  toamna vieţii. 2 p; În sufletul ei e noapte. 2 p
 2. Alcătuieşte câte un enunţ care să  ilustreze omonimia cuvintelor gem şi care din poezia Nu mă-ntreba...
 Variante de răspuns: Mama a preparat  un gem de căpşuni. 3 p; Pe drum trec care cu fân. 3 p
 c)  elemente de construcţie a comunicării (20 puncte)
 1. Precizează valorile morfologice  ale lui o din „O, lumea, dacă nu-i o amăgire.“ (6 p.)
 Interjecţie şi articol nehotărât (3  p + 3 p)
 2. Variante de răspuns:
 prop. principală „Iubito-mbogăţeşte-ţi cîntăreţul“; prop. secundară „...să ardă.“
 3. Dă exemple de patru expresii care  să conţină cuvântul foc.. 2 p  fiecare exemplu, variante de răspuns: e foc şi pară, a luat foc, a se juca cu  focul, foc pe foc nu stinge, ci mai mult îl aprinde, fără foc nu iasă fum, s-a  supărat foc(8 p.)
 10 puncte se acordă din oficiu
 VARIANTA  a II-a
 a.) Lectura – 80 de puncte
 I.  Înţelegerea textului ( 16 puncte)
 1. Precizează două caracteristici  comune ale celor două poezii propuse. 2p precizarea unei singure caracteristici  (4 p.) precizarea a două caracteristici ( trecerea timpului, eul liric din  ambele poezii crede că iubita e cea care îl poate salva)
 2. Explică în maxim 10 rânduri semnificaţia titlului ambelor poezii.. 4  p pentru exprimare, ortografie şi încadrare şi 4 p pentru explicarea unui  singur titlu şi 8 p pentru explicarea ambelor titluri (Titlul Vară de noiembrie este sugestiv  simbolizând dorinţa eului liric de a retrăi clipele tinereţei. Metafora  titlului este alcătuită din substantivul "vară" ce simbolizează  tinereţea şi substantivul "noiembrie" ce evocă toamna ,anotimpul  bătrâneţii. Titlul poeziei Nu mă-ntreba este alcătuit dintr-un verb la  imperativ, la forma negativă şi un pronume personal. Verbul comunică refuzul  comunicării verbale.)(12 p.)
 II.  Scriere despre textul literar (25 de puncte)
 Într-o compunere de 15 – 20 de  rânduri, prezintă trăsăturile operei lirice, având în vedere mesajul operelor,  mărci ale prezenţei eului liric în poezii, mod de expunere, procedee artistice  şi  utilizând, pentru exemplificare,  secvențe din ambele poezii. Mărcile eului liric cu exemple din ambele texte 6 p  (ex. 3p mi- +3p mea, mi-), se acordă 2p pentru  precizarea modului de expunere şi 6 p pentru precizarea modului de expunere cu  exempificări pe ambele texte, se acordă 7 p pentru surprindera corectă a  mesajului celor două poezii, abordarea sumară 3 p, se acordă 10 p pentru  identificarea şi explicarea rolului procedeelor artistice în ambele poezii –  ex. pentru identificarea a două metafore sau a unei comparaţii şi o metaforă ,  sau a două imagini vizuale se acordă 1 p, iar dacă sunt şi explicate2 p
 III.  Scriere imaginativă (25 de puncte)
 Valorificând mesajul fiecăruia  dintre cele două poezii, alcătuieşte o compunere descriptivă, de cel  puțin 25 de rânduri, în care să utilizezi următoarele secvențe din  textele propuse: lacul, albastră haină, vraja basmului, senin veşmânt,  suflet, toamnă.
 Pentru a obţine punctajul maxim, vei  avea în vedere următoarele repere:
 - propunerea unui titlu sugestiv ;  4p, titlu obişnuit 2 p
 - respectarea relaţiei dintre titlu  şi conţinutul compunerii; 4p, respectare parţială 2 p
 - utilizarea descrierii ca mod de  expunere; 3 p
 - introducerea în compunere a tuturor  structurilor indicate 6 p, 1 p pt fiecare
 - valorificarea valorii expresive a  părților de vorbire într-un text descriptiv 4p
 - respectarea regulilor de  ortografie şi punctuaţie, aşezarea în pagină a textului, utilizarea unui stil  adecvat tipului de compunere indicat. 4 p
 REDACTARE  (pentru ambele compuneri – II și III: 14 puncte)
 b)  practica raţională şi funcţională a limbii (10 puncte)
 1. Transcrie din a doua poezie un  cuvânt care să conţină diftong şi un cuvânt derivat (4 p.)
 Variante de răspuns: derivate:  învăluită, înspăimântată, 2 p diftong: mai, zboară 2p
 2. Alcătuieşte un enunţ cu omograful  cuvântului haină „O, lumea e albastră haină“6p
 Alina e o femeie haină.
 c)  elemente de construcţie a comunicării (20 puncte)
 1. 1. Explică semnificaţia sintagmei senin veşmânt (6 p.) (Poetul surprinde ideea că lumea  atunci când nu este o amăgire devine „senin veşmant“. Acest epitet simbolizează  faptul că oamenii îşi acceptă cu seninatate soarta.) 2 p dacă  preciazează că e un epitet, 4 p dacă arată mesajul epitetului, 2 p explicaţie  sumară(6 p.)
 2. Transcrie o propoziţie principală  şi una secundară din poezia lui Radu Stanca. (6 p.)
 prop. secundară: „...cum cad din ram.“
 prop. principală: „Vreau...“
 3. Arată polisemia cuvântului a cădea, patru enunţuri.((8 p.)
 A căzut pe scări. (a picat)
 A căzut examenul. (nu a promovat)
 Se cade a-i acorda respect. (se  cuvine)
 A căzut la pace cu el. ( de acord)
 10  puncte se acordă din oficiu
 |