| În epoca modernă fantasticul reprezintă cel  puţin un gen literar. „Ideea considerării fantasticului ca un gen literar îl  regăsim şi în prima sinteză asupra prozei fantastice româneşti datorită lui  Sergiu Pavel Dan.(“1) Fantasticul îşi are punctul de plecare într-o  familie de texte literare. Cu privire la întâmplările, evenimentele din textele  fantastice trebuie să reţinem că cele mai frecvente sunt apariţia sau  întâlnirea unor fiinţe extraordinare pe care ordinea naturală nu le atestă sau  le consideră imaginare, revenirea unora din cei dispăruţi, înfruntarea cu  diverse forţe malefice, modificarea statutului existenţial al subiectului uman,  dedublare, reîncarnare, suspendarea curgerii fireşti a timpului şi intrarea  într-un timp trecut sau viitor, realizarea neaşteptată a unor gânduri dorinţe,  visuri transformarea imediată a spaţiului, a unor obiective care devin  sufleteşte acţiunea magică.
 „Gen mixt, naraţiunea fantastică prezintă o  serie de similitudini, dar şi diferenţe în raport cu alte genuri, cum ar fi  basmul sau romanul realist.(“2)
 Acest gen literar este prezent şi în literatura  română ca vocaţie a scriitorului român pentru asemenea modalitate de creaţie.
 „Actul inaugural al fantasticului în literatura  noastră şi implicit debutul propriu-zis al acestui prim moment în definirea  genului îl constituie nuvela Sărmanul Dionis a lui Mihai Eminescu. Textele  eminesciene sunt urmate de cunoscutele povestiri fantastice a lui Caragiale La  hanul lui Mânjoală, şi alte lucrări ale lui Gala Galaction Moara lui Călifar,  povestiri ale lui Nicolae Gane, Mihail Sadoveanu şi Ion Agârbiceanu. Interesul  pentru fantastic este ilustrat şi de ecoul pe care îl înregistrează cărţiile  fantastice ale scriitorului Mircea Eliade.(“3) Acesta a înnoit  fantasticul românesc, apropiindu-l de marile mituri şi înscriindu-l astfel în  universalitate.
 Fantasticul românesc, ale cărui origini se  plasează tot în mişcarea literară romantică, se impune prin maeştrii ai genului  precum: Mihai Eminescu (1850-1889), I. L. Caragiale (1852-1912), G. Galaction  (1879-1961),  V. Voiculescu (1884-1963),  Mircea Eliade (1907-1986), Al. Macedonnski (1854-1920), M. Sadoveanu  (1880-1961), Adrian Maniu (1891-1968), Ion Vinea (1895-1964), Cezar Petrescu  (1892-1961), Al. Philipide (1900-1979), Pavel Dan (1907-1937), Ştefan Bănulescu  (1929-1998).
 Operele fantastice ale scriitorului Mircea  Eliade sunt: Domnişoara Christina, Şarpele, Secretul doctorului Honigberger,  Nopţi la Serampore, Un om mare, Douăsprezece mii de capete de vite, Fata  căpitanului, O fotografie de 14 ani..., La ţigănci, Ghicitor în pietre, Podul,  Adio..., Pe strada Mântuleasa, În curte la Dionis, Uniforme de general,  Incognito la Buchenwald , Pelerina,  Les  trois grâces , Tinereţe fără tinereţe..., Şanţurile, 19 trandafiri, Dayan, La  umbra unui crin, Noaptea de Sînziene.
  În proza lui Mircea Eliade există diferite  tipuri de fantastic care pot fi enunţate pe trei categorii: „criteriul tematic  (tema, motivul care domină textul literar), criteriul narativ (indicii timpului  diegetic, care este altul decât cel real), criteriul psihologic (efectul emotiv  asupra lectorului care reprezintă textul fantastic.)(“4) Conform  primului criteriu scriitoarea Florina Rogalski identifică şase tipuri de  fantastic eliadesc: „fantasticul mitic“, „fantasticul dedublării“, „fantasticul  analitic“, „fantasticul demonic“, „fantasticul magic (folcloric)“ şi  „fantasticul oniric.(“5)
 
 „Fantasticul dedublării apare cel mai frecvent  în proza sciitorului Mircea Eliade.(“6) 
 „Dublul sau tema asemănării multiplică fiinţa,  făcând-o potenţial alta. Ea înseamnă un transfer de personalitate, un personaj  mimând individualitatea altuia. Indicele narativ al temei dublului îl va forma  persoana a III-a. De exemplu în romanul Domnişoara Christina se realizează un  continuu transfer de trăsături individuale de la Christina către fetiţa Simina,  către doamna Moscu şi Sanda. Simina se instituie chiar ca un agent al  Christinei în lumea reală a cărei ordine o tulbură, facilitând apariţia  strigoiului. Christina este un prototip care se întrupează în individualităţi  succesive, pe care le potenţează Simina, le diminuează doamna Moscu sau le  distruge Sanda care moare odată cu uciderea simbolică a strigoiului.(“7) 
 „Romanul Domnişoara Christina, (1936) creşte  direct din tradiţia folclorului românesc, este o poveste cu strigoi într-o lume  căzută pradă blestemului, pe care un tânăr o salvează ucigând a doua oară  strigoiul cu un drug de fier împlântat în inimă, (mortul-strigoi).(“8) 
 Romanul Domnişoara Christina trăgându-şi  rădăcinile din folclorul românesc are ca punct de plecare dublul malefic  (omul-strigoi; mortul-strigoi). În roman, Cristina simbolizează mortul-strigoi  ce încearcă o poveste de dragoste cu Egor, simbolul vieţii, Simina, fetiţa mică  a doamnei Moscu, nepoata strigoaicei Christina simbolizează omul - strigoi ce  ajută maleficul.
 Pentru daimonologia morţii cea mai  semnificativă categorie de strigoi erau morţii strigoi. Erau închipuiţi ca  demoni malefici indiferent de provenienţa lor, din oameni-demonici, născuţi  strigoi sau din oameni-nedemonici deveniţi strigoi prin moarte.„De obicei un om-strigoi din naştere după  moarte se transformă într-un mort-strigoi sau cadavru viu, afară de faptul că a  fost destrigoizat. În concepţia mitică mortul-strigoi deţine o putere mult mai  mare decât a omului-strigoi.(“9)
 
 Nuvela Les trois Grâces a lui M. Eliade  dezvăluie utopia doctorului Aurelian Tătaru care se gândeşte medical la o  soluţie pentru o stopare a îmbătrânirii, văzând în cancer o capacitate a  corpului de proliferare. Încearcă partea negativă a bolii pe trei paciente  vindecate, dar întrerupte tratamentul la jumătate. Supravieţuitoarea Euphrsyna  Mincu (Frusinel) de 70 de ani duce o viaţă dublă, jumătate de an e tânără şi  jumătate bătrână, reluând „mitul Persephorei“ care-şi împarte viaţa între  Pământ şi Infern, între viaţă şi moarte.  | În Les trois Grâces tema dublului este  zugrăvită prin opoziţia dintre tinereţe şi bătrâneţe, Euphrosyna  Mincu(Frusinel) îşi împarte viaţa între tinereţe şi bătrâneţe, în urma experimentului  făcut de medicul Aurelian Tătaru, la fel cum Persefora îşi împărţea viaţa între  pământ, simbolul vieţii, pentru a sta cu mama ei şi infern, simbolul morţii,  pentru a sta cu soţul ei, Hades.Prin nuvela Şarpele, M. Eliade arată dualitatea  Andronic-Şarpe(ispită), dualitatea Arghira-Dorina, jocul seducţiei surprins în  jocul cu gajuri din pădure, mitul androginului, mitul lui Eros şi Psiheea, dar  şi motivul insulei erotice (paradisul).
 
 Arghira, frumoasa din lapte, mireasa lui  Andronic, moare tânără. Andronic depăşeşte barierele timpului sub chipul  şarpelui. Şarpele îşi caută mireasa pentru a rupe blestemul despărţirii lor.  Dorina este dublul Arghirei ce va împlini idealul de iubire a lui Andronic care  a aşteptat-o neobosit mai bine de un veac. Întâlnim aici şi mitul androginului,  a jumătăţilor despărţite din porunca lui Zeus şi care se caută în viaţă până se  întrâlnesc, altfel nu ar putea exista fericire pentru ei. Mitul lui Eros şi  Psyheea poate fi pus în legătură cu androginul. Eros în cultul elen, fiul  zeiţei Afrodita, zeiţa dragostei, căsătorit cu Psyheea al cărui nume înseamnă  suflet în limba greacă, simbolizează dragostea desăvârşită formată din eros şi  agapé. Eros, iubirea pasiune nu e desăvârşită decât prin unirea cu agapé, doar  împreună alcătuiesc adevărata dragoste, cea care te face fericit şi de aceea nu  întâmplător în mitologie Eros e căsătorit cu Psyche. Eros fără agapé, devine o  iubire egoistă. În creştinism eros şi agapé sunt două forţe care se  condiţionează reciproc. Eros fără agapé, e trudă şi zbucium zadarnic. Agapé  fără eros e forţă fără rodire, fără valoare practică. Agapé, iubirea creştină  este iubirea lipsită de egoism, ea îşi are izvorul în însuşi Dumnezeu. Eros  doar împreună cu agapé ajung la perfecţiune. Andronic poate fi fericit doar  împreună cu mireasa lui, Arghira, în nuvelă îi ia locul Dorina. Întâlnirea ce-i  uneşte din nou are loc pe o insulă, insulă ce poate simboliza paradisul.
 În romanul lui Eliade, Nuntă în cer este  surprins mitul androginului. Nunta veşnică are loc în cer. Eroina feminină este  Ileana-Leana. Apar două versiuni erotice, două personaje narator,  Maniulă-Hasnaş. Hasnaş este soţ pentru   eroină,  vrea  copii,   ea nu,  eroina  dispare,   el  ocaută zadarnic. Manuilă, nu  vrea copii, eroina vrea, el o vrea de soţie, ea dispare, el o caută zadarnic.În romanul Maitrey inelul cu simbolul celor doi  şerpi încolăciţi închide în el destinul îndrăgostiţilor. Maitrey simbolizează  pământul, poate fi asociată cu „ying, aspecte negative feminine(“10),  sfârşitul lucrurilor, Allan reprezintă cerul şi poate fi asociat cu „yang,  aspecte pozitive(“11), bărbăteşti, începutul lucrurilor. Sunt două  jumătăţi ce se iubesc necondiţionat.
 
 Nuvela lui Eliade, La ţigănci, îl pune pe  Gavrilescu în postura lui Orfeu, tema dublului, ce îşi caută iubita pierdută.  Dacă Orfeu îşi caută iubita, pe Euridice, la Hades, în Infern, Gavrilescu îşi  caută iubita, pe Hildegard, La ţigănci, locul dintre viaţă şi moarte.Proza fantastică a scriitorului Mircea Eliade  surprinde tema dublului, după cum s-a putut observa, prin următoarele perchi:  Christina (mortul-strigoi)  Simina  (omul-strigoi), Andronic-Şarpele, Arghira-Dorina, Frusinel (viaţă dublă  oscilând între tinereţe şi bătrâneţe), Gavrilescu (dubla aventură a eroului),  nemţoaica-Hildegard.
 
 Fantasticul dedublării apare cel mai frecvent  în proza sciitorului Mircea Eliade.
 Dublul sau tema asemănării multiplică fiinţa,  făcând-o potenţial alta. Ea înseamnă un transfer de personalitate, un personaj  mimând individualitatea altuia. Indicele narativ al temei dublului îl va forma  persoana a III-a.
 Scritorul Mircea Eliade va rămâne în literatura  română un mare creator de proză fantastică. Note:1.  Vultur, Ioan, Naraţiune şi imaginar, Preliminarii la o teorie a fantasticului,  Ed. Minerva, Bucureşti, 1987, pag. 7.
 2. op.  cit. pag. 111
 3. op.  cit. pag. 121
 4.  Florina Rogalski, Evoluţia fantasticului, Aspecte ale genului în proza lui  Mircea Eliade, pag. 112
 5.  Idem. op. cit. pag. 111-118
 6. op.  cit. pag. 113
 7. op.  cit. pag. 113
 8.  Mircea Eliade, Domnişoara Christina ● Şarpele, Editura Cartex 2000, Bucureşti,  2006, prefaţă, S. Alexandrescu, pag. 6
 9.  Romolus Vulcănescu, Mitologie românească, Editura Academiei Republicii  Socialiste România, Bucureşti, 1987, pag. 302
 10.  Frédéric, Louis, Dicţionar de arte marţiale,   Editura Enciclopedică, Bucureşti, 1993, pag. 229
 11.  Frédéric, Louis, Dicţionar de arte marţiale,   Editura Enciclopedică, Bucureşti, 1993, pag. 229
 Bibliografie:1. Alexandrescu, Sorin, Dialectica fantasticului, Studiu introductiv, în  volumul La ţigănci şi alte povestiri, Bucureşti, Editura pentru literatură,  1969.
 2. Biberii, Ion, 1974, Eros, Bucureşti, Albastros
 3.  Eliade, Mircea, La ţigănci,  Editura Tana, Bucureşti, 2006.
 4.  Eliade, Mircea, Domnişoara  Christina ● Şarpele, Editura Cartex 2000, Bucureşti, 2006.
 5.  Eliade, Mircea, În curte la  Dionis, Editura Tana, Bucureşti, 2005.
 6. Eliade, Mircea, India ● Nopţi la Serampore ● Se cretul doctorului  Honigberger, Ed. Cartex 2000, Bucureşti 2004.
 7.  Eliade,  Mircea, Noaptea de Sânziene, vol. I şi II,  Editura Minerva, Bucureşti, 1991.
 8.  Eliade, Mircea, Nuntă în cer,  Editura Cartex 2000, Bucureşti, 2006.
 9.   Eliade, Mircea, Încercarea  labirintului, Ed. Dacia,  Cluj Napoca.
 10.  Eliade, Mircea, Proza  fantastică, volumul I şi II,2007, Bucureşti, Tana
 11. Eliade, Mircea, Istoria credinţelor şi ideilor religioase, ed.  Universitas, Chişinău, 1992, vol.1, 2, 3.
 12.  Laroche, Michel Philipe,  1995, Un singur trup. Aventura mistică a cuplului, Timişoara, Amacord
 13. Frédéric, Louis, Dicţionar de arte marţiale, editura enciclopedică, Bucureşti,  1993
 14.  Mitru, Alexandru,1976, Din  marile legende ale lumii, Iaşi,  Junimea
 15. Sergiu Pavel Dan, Proza fantastică românească, Bucureşti, editura  Minerva, 1975.
 16.  Rogalski, Florina, Evoluţia  fantasticului, Aspecte ale genului în proza lui Mircea Eliade,2007, Bucureşti,  Corint
 17. Vultur, Ioan, Naraţiune şi imaginar, Preliminarii la o teorie a  fantasticului, Editura Minerva, Bucureşti, 1987.
 18. Vulcănescu, Romolus, Mitologie românească, Editura Academiei  Republicii Socialiste România, Bucureşti, 1987.
 Referat realizat deprof. Popescu Ana-Cristina
   |