| „Educaţia integrată este privită  ca un proces cu o evoluţie total diferită de cea tradiţională în care au loc  reformulări de concepte şi teorii legate de normalizare ca un proces prin care  se asigură accesul la tiparele existenţiale şi la condiţiile de viaţă cotidiană  pe cât mai apropiat posibil de caracteristicile de viaţă obişnuite, pentru  toate categoriile de persoane, astfel încât să se aibă în vedere nu numai felul  în care persoana / copilul cu dizabilităţi se adaptează la mediu ci mai ales la  felul în care mediul este pregătit să primească şi să integreze aceste  categorii de persoane. Incluziunea  este adeseori asociată cu elevi care au dizabilităţi, sau care au „nevoi  educaţionale speciale”. De fapt, incluziunea se referă la educaţia şcolară a  tuturor copiilor şi tinerilor, conform conceptului "scoală pentru  toţi".
 Oferă posibilitatea autoevaluării şi a consemnării  progresului dobândit în atingerea idealul "şcoală pentru toţi”, proces  important din multiple perspective: a personalului angajat, a elevilor, a  părinţilor precum şi a altor membri şi organizaţii din comunitate. Şcoala  incluziva presupune o examinare detaliată a modului în care barierele în calea  învăţării şi participării la educaţie pot fi reduse din calea fiecărui ele.
 
 Iniţiativele  actuale de îmbunătăţire a sistemului educaţiei inclusive se transformă în  modalităţi interactive croite pe valorile incluziunii. Ele nu sunt o  alternativă care să vizeze creşterea performanţelor şcolare, ci un ansamblu de  propuneri menite să întemeieze educaţia elevilor pe relaţii de colaborare, pe  îmbunătăţirea mediului de învăţare şi predare. “ 1
 Literatura populară are un caracter anonim, deoarece nu se poate  identifica autorul, caracter oral, fiind transmisă prin viu grai din generaţie  în generaţie, caracter colectiv, pentru că fiecare transmiţător al operei a  adăugat câte ceva creaţiei populare după impulsul din sufletul său, caracter  tradiţional ce păstrează tradiţiile şi sincretic care îmbină mai multe arte:  muzică, dans.
 Literatura populară s-a născut din cele mai vechi timpuri de când omul  şi-a pus primele întrebări în legătură cu viaţa, a fost impresionat de mediul  înconjurător.
 Speciile literare ce aparţin literaturii populare sunt: doina, balada,  ghicitori, proverbe, zicători, legenda, basmul, teatrul popular, poezia şi  cântecul obiceiurilor.
 Deoarece în creaţiile populare cum ar fi basmul, legenda, balada, teatrul  popular întâlnim fenomene, întâmplări create şi plăsmuite de imaginaţie, care  nu există în realitate putem vorbi de prezenţa fantasticului. Oamenii din popor  din dorinţa de a cunoaşte universul în care trăiesc şi-au imaginat întâmplări  supranaturale. Aceste aspiraţii ale omului se împletesc cu ajutorul ştiinţei  astfel.
 Pornind de la dorinţa omului de a descoperii cât mai multe despre lumea  de dincolo dar şi de la nevoia de religios s-a născut mitologia, poveştile cu  strigoi, daimonologia mitică, descâtece, vrăjitorii. Scriitorul Romolus  Vulcănescu a scris un volum intitulat Mitologie română în care a prezentat  diferite tipuri de mitologii.
 Opera epică în proză a literaturii populare în care se povestesc  întâmplări fantastice puse pe seama unor personaje sau forţe supranaturale în  luptă cu forţele răului pe care le înving se numeşte basm.
 „Basmul este specia fundamentală a epicii populare în proză.  Basmul este după cum îl definea George  Călinescu în estetica basmului o operă de creaţie literară...o oglindire în  moduri fabuloase... e un gen vast, depăşind cu mult romanul, fiind mitologie,  etică, ştiinţă, observaţie, morală etc. Caracteristica lui este că eroii nu  sunt numai oameni, ci şi anume fiinţe himerice, animale. Şi fabulele vorbesc  despre animale, dar acestea sunt simple măşti, pentru diferite tipuri de  indivizi. Fiinţele, neomeneşti din basm au psihologia şi sociologia lor  misterioasă. Ele comunică cu omul, dar nu sunt oameni. Când dintr-o naraţiune  lipsesc aceşti eroi himerici, n-avem de a face cu un basm. “2 
 „Basmul evocă un univers fabulos, constituit ca proiecţie a dorinţei  omului de a trăi într-o lume în care limitele condiţiei umane sunt depăşite.  Întemeindu-se pe imagini mitice, legendare, basmul oferă o soluţie tuturor  contradicţiilor care se manifestă în universul existenţei cotidiene. Cum însă  planul existenţei cotidiene a omului nu poate fi anulat în întregime, există în  basm, alături de elemente fabuloase şi elemente reale. Modul de viaţă ţărănesc  este proiectat chiar şi la curtea împărătească.
 Basmul are un caracter steriotipic, (schematic). Principalele  caracteristici ale basmului sunt: o structură narativă, în general, cuprinde  etapele: o situaţie iniţială, de echilibru, un eveniment care dereglează  echilibrul iniţial, acţiunea reparatorie care are aspectul unei aventuri  eroice, refacerea echilibrului iniţial şi răsplătirea eroului.“3 
 Fantasticul în basm se mai desprinde şi din confruntarea personajelor  supranaturale: Făt-Frumos-Zmeul, Zâne-Muma pădurii. Alte personaje fantastice  întâlnite în basme sunt: Sfarmă-Piatră, Strâmbă-Lemne, Sfânta Vineri, Sfânta  Duminică, în basmul cult al scriitorului Ion Creangă, Harap Alb întâlnim pe  Ochilă, Flămânzilă, Setilă etc.
 Elementele specifice basmului sunt: lupta dintre bine şi rău, în final  binele învinge, întâmplări fantastice, prezenţa forţelor supranaturale, a  fabulosului, a personajelor cu puteri supranaturale, a numerelor fatidice  (trei, şapte, nouă), prezenţa formulelor iniţiale care te introduc în atmosfera  miraculoasă a basmului „ A fost odată ca niciodată“, formulelor mediane, de  mijloc „Merse, merse, merse...“, formulelor finale „Şi-am încălecat pe-o şea şi  v-am spus povestea aşa.“, drumul iniţiatic al personajului principal pentru a  se dovedi vrednic de împărăţie.
 Un basm popular studiat la gimnaziu este Aleodor împărat. În acest basm  se porneşte de la o întâmplare reală, dorinţa împăratului de a avea urmaşi,  întâlnim aşadar şi un moptiv specific basmului, motivul împăratului fără urmaş.  Alte întâmplări reale sunt comportarea lui Aleodor ca împărat, căsătoria sa cu  fata lui Verdeş împărat. Întâmplările fantasdtice sunt: existenţa lui  Jumătate-de-om, întâlnirea lui Aleodor cu ştiuca, corbul şi tăunele,  transformările pe care le suferă Aleodor, se înţelege cu făpturile  necuvântătoare, se metamorfozează prin intervenţia ajutoarelor ca să poată  depăşi cele trei probe şi să obţină de la Verdeş împărat, fiica.
 În procesul de predare-învăţare a operelor fantastice trebuie avut în  vedere anumite expresii, noţiuni, cuvinte specifice întâmplărilor fantastice.  Pentru aceasta voi propune o fişă de lucru prin care elevii să recunoască  expresiile fantastice. Fişă  de lucruA. Pornind de la basmul popular Aleodor  împărat precizează înţelesul următoarelor expresii:
 -A se topi d(e)-a-n-picioarele
 -A dobândi un copil
 -La marginea groapei
 -A fii la ceasul morţii
 -A-şi da obştescul sfârşit
 -A duce pe cineva păcatul să
 -A fi nevoie de cap
 -A da gură
 -A face legătura
 -A-i râde stelele de frumoasă
 B. Identifică o expresie folosită de un scriitor în operele sale,  basmul cult.
 C. Dă exemple de alte expresii folosite în operele fantastice.
 D. Precizează sinonimele următoarelor cuvinte: stârpitură, procopseală,  gloată, teafăr, a se istovi
 E. Pornind de la aceste expresii alcătuiţi un basm. Trebuie să ţineţi  cont şi de toate elementele specifice acestei opere literare.
 Evaluarea  fişei de lucru:A. Pornind de la basmul popular Aleodor  împărat precizează înţelesul următoarelor expresii:
 A se topi d(e)-a-n-picioarele - a slăbi, a se prăpădi încetul cu  încetul
 A dobândi un copil – a i se naşte cuiva un copil
 La marginea groapei – aproape de moarte
 A fii la ceasul morţii – a fii aproape de moarte
 A-şi da obştescul sfârşit – a-şi da obştescul sfârşit
 A duce pe cineva păcatul să – a muri
 A fi nevoie de cap – a fi pândit de moarte
 A da gură – a certa
 A face legătura – a cădea la o învoială
 A-i râde stelele de frumoasă – nespus de frumoasă
 B. Identifică o expresie folosită de un scriitor în operele sale,  basmul cult.
 Scriitorul Ion Creangă în basmul cult „Harap Alb“ foloseşte expresia „a  da o gură“. Ea se regăseşte şi în basmul Aleodor  Împărat. Mihai Eminescu în basmul „Făt-Frumos din lacrimă“ utilizează  expresia „a fi nevoie de cap“, expresie întâlnită şi în basmul Aleodor Împărat.
 C. Dă exemple de alte expresii folosite în operele fantastice.
 „m-ai băgat în toate grozile morţii“ - m-ai îngrozit,
 „a mâna porcii la jir“ - a sforăi
 D. Precizează sinonimele următoarelor cuvinte:
 stârpitură – fiinţă nedezvoltată
 procopseală – căpătuială,  înavuţire
 gloată – mulţime de oameni
 teafăr – sănătos
 a se istovi – a se sfârşi, a muri
 Pentru ca elevii să înţeleagă mai bine prezenţa fantasticului în  literatură propun nişte fişe de lucru şi teste de evaluare având ca material  didactic basmul.
 Test de evaluare„Atunci Aleodor întinsese coprinsul său şi pe moşia lui Jumătate-de-om  călare-pe-jumătate-de-iepure-şchiop, luă de soţie pe fata lui Verdeş împărat şi  se întoarse la împărăţia lui.
 Când îl văzură gloatele venind teafăr, alături de o soţioară de-i râdea  şi stelele de frumoasă, îl primiră cu mare bucurie; şi urcându-se din nou în  scaunul împărăţiei, domni şi trăi în fericire, până se istoviră.
 Iar eu încălecai pe-o şea şi v-o spusei dumneavoastră aşa.“4
 (Aleodor Împărat)
 A. Scoate ideia principală din fragmentul citat.
 B. Identifică un element real şi unul fantastic în text.
 C. Argumentează în cinci - zece rânduri că textul de mai sus este un  basm.
 D. Rescrie o expresie fantastică, specifică basmului în care se  regăseşte o personificare.
 E. Care este modul de expunere folosit în fragment.
 F. Care este personajul ce simbolizează binele în fragment şi care este  personajul ce simbolizează răul.
 G. Dă exemple de două elemente specifice basmului cu aplicaţii pe  fragmentul citat.
 H. De ce textul de mai sus este o creaţie populară.
 I. Cu ce personaj din fragmentul citat ai vrea să te asemeni.
 J. Explică bucuria întregului popor la întoarcerea lui Aleodor acasă.
 K. Transformă cu ajutorul sufixării substantivul împărat în adjectiv.  Alcătuieşte o propoziţie în care acest adjectiv să aibă valuarea de epitet.
 L. Scrie un scurt basm pornind de la următorul enunţ: Împărăţia lui  Verdeş Împărat a fost vrăjită să îşi piardă curajul.
 Barem de corectare şi notareA. Ideia principală din  fragmentul citat este: Întors în împărăţia sa, Aleodor o ia de soţie pe fata  lui Verdeş Împărat. 0,50 p.
 B. Un elementul real din text constă în căsătoria lui Aleodor cu fiica  lui Verdeş Împărat, iar un element fantastic este personajul secundar  Jumătate-de-om călare-pe-jumătate-de-iepure-şchiop. 0,50 p.
 C. Fragmentul citat aparţine deznodământului unui basm, deoarece este  ilustrată biruinţa binelui asupra răului prin învingerea personajului negativ  Jumătate-de-om călare-pe-jumătate-de-iepure-şchiop şi căsătoria personajului  principal pozitiv ce îşi redobândeşte şi împărăţia mărind-o cu ţinutul  personajului malefic.
 Aparţinând ultimului moment al acţiunii, deznodământul, apare în  fragmentul citat şi o formulă de încheiere specifică basmului: „Iar eu  încălecai pe-o şea şi v-o spusei dumneavoastră aşa.“
 
 De remarcat sunt şi cuvintele dar şi expresiile populare şi fantastice  prezente în fragment: coprinsul, gloatele, teafăr, de-i râdea şi stelele de  frumoasă, se istoviră.
 Se poate observa în cele relatate mai sus că fragmentul aparţine unui  basm prin biruinţa binelui împotriva răului, pezenţa personajului fantastic  Jumătate-de-om călare-pe-jumătate-de-iepure-şchiop, regăsirea unor expresii  specifice acestei specii literare, a formulei de încheiere. 1p.
 D. O expresie fantastică specifică basmului ce conţine o personificare  este „o soţioară de-i râdea şi stelele de frumoasă“. 0,50p.
 E. Modul de expunere folosit în fragment este naraţiunea. 0,50p.
 F. Personajul care simbolizează binele în fragment este Aleodor, iar  cel care simbolizează răul este Jumătate-de-om  călare-pe-jumătate-de-iepure-şchiop. 0, 50p
 G. Un element specific basmului în fragment ar fi biruinţa binelui  împotriva răului, a lui Aleodor împotriva lui Jumătate-de-om  călare-pe-jumătate-de-iepure-şchiop, iar un alt element specific basmului ar fi  formula de îcheiere: „Iar eu încălecai pe-o şea şi v-o spusei dumneavoastră  aşa.“
 H. Textul de mai sus este o creaţie populară, din cauză că nu are  autor, are un caracter anonim, colectiv (au participat mai mulţi de-a lungul  timpului la creaţie), oral (s-a transmis prin viu grai) şi tradiţional  (căsătoria, un moment important în viaţă). 0,50p.
 I. 0,50p.
 J. Poporul se bucură la întoarcerea lui Aleodor acasă, deoarece vor fi  conduşi de un împărat drept, bun, blând, milos trăsături ce vin în antiteză cu  cele ale personajului negativ învins de el. 0,50p.
 K. împărătescPalatul împărătesc are privirea spre soare. 1p.
 
 L. 2p.Se acordă 1p. din oficiu.
 Fişă de lucruPersonajele basmului
 A. Personajele basmului sunt selectate din lumea reală, eroul basmului  românesc este Făt-Frumos, modelul ideal al tânărului la sat (fiu de împărat sau  om simplu). Puterile lui sunt limitate dar învinge, în final, prin calităţile  sale deosebite: forţă, frumuseţe fizică, curaj, vitejie, dragoste de adevăr,  spirit de dreptate.
 Numeşte un personaj pozitiv dintr-un basm popular şi unul dintr-un basm  cult. | B. Adversarii personajului pozitiv sunt, de obicei, personaje  supranaturale, cu o putere fizică neobijnuită, reprezentând forţele răului,  trăiesc într-o lume diferită de a eroului pozitiv, într-un alt tărâm. Lipsite  de agerimea minţii au în stâpănire obiecte miraculoase cu ajutorul cărora obţin  succese sau au calitate viclenia. Exemple de astfel de personaje (balauri,  scorpii, zgripţuroaice, căpcăuni, zmei etc.)
 Dă exemplu de un personaj  negativ supranatural dintr-un basm popular şi un personaj negativ dintr-un basm  cult. Ai putea da exemplu de un alt personaj dintr-o altă operă literară cultă,  diferită de basm (nuvelă, roman) care trăieşte într-un alt tărâm, însă are posibilitatea  să pătrundă în viaţa firească a unui om.
 C. Pentru a ieşi biruitor din confruntarea cu personajele fabuloase,  monstruase, eroului din basm i se alătură personaje din lumea reală (personaje  personificate: cal, albină etc.) sau personaje fantastice (Ochilă,  Sfânta Duminică).
 Dă exemplu de un astfel de  personaj dintr-un basm popular şi unul dintr-un basm cult.
 D. În confruntările sale cu forţele răului, eroul din basm foloseşte  anumite obiecte miraculoase (oglindă, pieptene) şi substanţe cu calităţi  tămăditoare (apa vie, apa dulce, apa moartă)
 Dă exemplu de un basm popular  şi unul cult unde se regăsesc obiecte miraculoase sau tămăduitoare.
 E. Precizează ce înseamnă  termenii: fantastic, miraculos, supranatural.
 F. Arată un fenomen miraculos  într-un basm, apoi într-o altă operă diferită de basm.
 G. Acţiunea într-un basm se petrece într-un timp real şi fantastic cu  folosirea cifrelor simbolice şi unităţi de timp ca de exemplu trei zile şi tri  nopţi. 
 Puteţi da exemplu de o nuvelă  a scriitorului Mircea Eliade în care acţiunea să se desfăşoare într-un timp  real şi fantastic cu folosirea cifrelor simbolice şi unităţi de timp. Evaluarea fişei de lucruA. Un personaj pozitiv dintr-un basm popular este Aleodor Împărat din  basmul cu acelaşi nume, iar un personaj pozitiv dintr-un basm cult este Harap  Alb din basmul cu acelaşi nume al scriitorului Ion Creangă.
 
 B. Un exemplu de personaj supranatural negativ dintr-un basm popular  este Jumătate-de-om călare-pe-jumătate-de-iepure-şchiop, din basmul Aleodor Împărat, iar Spânul este un  personaj supranatural negativ dintr-un basm cult, Harap Alb al scriitorului Ion Creangă.
 Un personaj Domnişoara Christina din romanul Domnişoara Christina a scriitorului Mircea Eliade pătrunde în viaţa  reală dintr-un alt tărâm, cel al morţii.
 C. Un personaj fabulos ce i se alătură lui Aleodor Împărat, personajul  basmului popular este ştiuca care îl ajută în una din încercările de a se  ascunde de fiica lui Verdeş Împărat, iar un personaj fabulos ce i se alătură  lui Harap Alb, personajul basmului cult este Gerilă care îl ajută să biruiască  cuptorul încins, camera în care trbuiau să se odihnească peste noapte.
 D. Aleodor Împărat se foloseşte de un solzişor, iar în Harap Alb apare  putera tămăduitoare a apei (vie şi moartă)
 E. Fantastic înseamnă fenomene, întâmplări create şi plăzmuite de  imaginaţie, care nu există în realitate.
 Miraculos arată un produs uimitor, totalitatea fenomenelor  supranaturale dintr-o operă.
 Supranatural artă ceva care este mai presus de forţele şi legile  naturii, a lumii reale, miraculos, fantastic.
 F. Un fenomen miraculos în basmul popular Aleodor Împărat este metamorfoza personajului Aleodor când trebuie  să se ascundă de fata împăratului, în basmul cult „Făt-Frumos din lacrimă“ a  scriitorului Mihai Eminescu întâlnim metamorfoza eroului într-o floare, iar în  nuvela Şarpele a scriitorului Mircea  Eliade putem vorbi de metamorfoza Andronic-Şarpe. Tot un astfel de element  miraculos îl întâlnim în nuvela Les trois  Grâces prin dubla viaţă a personajului Frusinel ce oscilează între tinereţe  şi bătrâneţe.
 G. O nuvelă a scriitorului Mircea Eliade în care acţiunea să se  desfăşoare într-un timp real şi fantastic cu folosirea cifrelor simbolice şi  unităţi de timp este La ţigănci.  Timpul real este Bucureştiul, iar cel fantastic locul numit „La ţigănci“. Cifra  simbolică este aici trei: ora trei, trei fete, trei încercări de a ghici  ţiganca. ŞCOALA CU CLASELE I-VIII, Nr. 3Oţelu Roşu, jud. Caraş Severin
 
 PROIECT DE LECŢIEProfesor: Popescu Ana-Cristina
 Clasa: a V-a
 Obiectul: Limba şi literatura română
 Unitatea de  învăţare: Basmul popular
 Subiectul: Identificarea trăsăturilor fantastice ale basmului popular.
 Textul suport: Aleodor  Împărat
 Tipul lecţiei: mixtă
 
 Competenţe:- Dezvoltarea  capacităţii de receptare a mesajului oral/scris
 - Dezvoltarea  capacităţii de exprimare orală/scrisă
 Competenţe de  referinţă:
 - să recunoască  modurile de expunere utilizate în text
 - să manifeste  curiozitate şi interes faţă de activitatea de lectură
 - să scrie  propoziţii şi fraze corecte din punct de vedere grammatical
 - să utilizeze în  redactare un limbaj specific temei date
 - să redacteze  lucrări scurte pe o anumită temă
 Competenţe  operaţionale:
 a.  cognitive:  - La sfârşitul lecţiei  elevii vor fi capabili :
 1. să definească  basmul;
 2. să sesizeze  diferenţa dintre basmul popular şi cel cult;
 3. să precizeze  particularităţile basmului;
 4. să motiveze  apartenenţa unui fragment la specia literară ,,basm’’;
 b. afective:
 1. -să dovedească  receptivitate faţă de interpretarea unui text literar;
 2. -să-şi dezvolte  capacitatea de a discerne între bine şi rău, urmând forţa moralizatoare a  exemplului;
 c. psiho-motorii:
 -formarea  deprinderilor elevilor de a opera, în    comunicarea scrisă sau orală, cu noile concepte operaţionale.
 
 Resurse: Procedurale: se vor  folosi alternativ sau combinat metode şi mijloace precum: harta povestirii,  conversaţia euristică, explicaţia
 Materiale:  prezentare fişe de lucru, portofoliile elevilor, imagini din basm,
 Organizatorice:  activitate frontală, individuală
 
 Bibliogafie:1. Manual de limba  şi literatura română, cls. a V-a, editura Petrion, Bucureşti,2006
 2. Ion Popa şi  Marinela Popa Literatura română, Manual preparator pe baza textelor literare  din cele patru manuale alternative, clasa a V-a, ed. Niculescu, Bucureşti 2007
 3 .Cucoş C.,  Psihopedagogie pentru examenele de definitivat şi grade didactice, Editura  Polirom 1998.
 
 DESFĂŞURAREA  ACTIVITĂŢII1. ORGANIZAREA  CLASEI:  - asigurarea climatului  necesar bunei desfăşurări a lecţiei, pregătirea materialelor (fişe, manual).
 2. CAPTAREA  ATENŢIEI:
 Pentru a-şi aminti basmul Aleodor  Împărat se prezintă elevilor o planşă cu eroul şi prietenii lui fantastici:  ştiuca, corbul şi tăunele.
 
                    
                      
                        ENUNŢAREA TEMEI       (SUBIECTULUI) LECŢIEI ŞI A OBIECTIVELOR OPERAŢIONALE şi anume: -Identificarea  trăsăturilor basmului popular.-Textul suport:  Aleodor Împărat
 
                    
                      
                        ACTUALIZAREA CUNOŞTINTELOR  ANTERIOARE despre situaţiile specifice basmului  Aleodor Împărat.  Acest lucru se va efectua prin realizarea hărţii povestirii cu ajutorul  imaginilor din basm pe care le-au avut ca temă.  5. PREZENTAREA  SARCINILOR DE ÎNVĂŢARE
 Prin intermediul  ideilor principale se va completa atât pe tablă, cât şi pe fişele pentru  portofoliu, schema generală a basmului.
 a. În ceasul  morţii, împăratul îşi sfătuieşte fiul să nu vâneze pe moşia lui Jumătate de om.
 b. Ignorând  sfaturile părintelui său, Aleodor ajunge în ţinutul considerat interzis.
 c. „Pocitania  pământului“ îi cere să o aducă pe fata lui Verdeş Împărat, în schimbul vieţii  sale.
 d. În drum spre  palat, Aleodor cruţă viaţa unei ştiuci, a unui corb şi a unui tăune.
 e. Ajuns la curţile  lui Verdeş Împărat, Aleodor află că pentru a dobândi fata, trebuie să  depăşească trei încercări.
 f. Cu ajutorul  noilor săi prieteni, Aleodor iese biruitor la sfârşitul celor trei probe.
 g. Refuzat de fata împăratului  Verdeş, „Pocitania pământului“ plezneşte şi moare.
 h. Întors în  împărăţia sa, Aleodor o ia de soţie pe fata lui Verdeş Împărat.
 
 6. DIRIJAREA ÎNVĂŢĂRIIPrin intermediul  dezbaterii se vor fixa şi nota schematic în caiete trăsăturilor basmului în vederea  unei viitoare analize a altui basm.
 - Cuvântul basm  este derivat din vechea slavă de la “basni” ceea ce înseamnă născocire,  scornire.
 -Basmul Aleodor  Împărat are un caracter oral, anonim, colectiv, tradiţional, aşadar aparţine  literaturii populare.
 -Conţinutul său are  elemente specifice basmului: lupta dintre bine şi rău, în final binele învinge,  întâmplări fantastice, prezenţa forţelor supranaturale, a fabulosului, a  personajelor cu puteri supranaturale, a numerelor fatidice (trei), prezenţa  formulelor iniţiale care te introduc în atmosfera miraculoasă a basmului „ A  fost odată ca niciodată“, formulelor mediane, de mijloc „Şi cum mergea el...“,  formulelor finale „Iar eu încălecai pe-o şea şi v-am spus povestea aşa.“,  drumul iniţiatic al personajului principal pentru a se dovedi vrednic de  împărăţie.
 -Regăsirea unor  expresii fabuloase „A fi nevoie de cap“
 
                    
                      
                        ASIGURAREA FEEDBACK-ULUI: Are loc pe parcursul conducerii învăţarii, întărirea făcându-se  treptat. După  realizarea fiecărei  sarcini, profesorul va face aprecieri în legătură cu calitatea şi nivelul  activităţii.
 8. OBŢINEREA  PERFORMANŢEI: Se va discuta despre forţa  moralizatoare a basmului, surprinzându-se şi diferenţele dintre basmul popular  şi cel cult.
 -În urma lecturii  basmului Aleodor Împărat se dovedeşte că forţa moralizatoare a basmului constă  în depăşirea probelor, personajul principal demosntrază că are virtuţi morale  excepţionale, precum: cinste, curaj, prietenie.
 -Basmul cult  porrneşte de la aceleaşi virtuţi morale: cinste, curaj, prietenie, virtuţi care  îl ajută pe eroul principal să depăşească încercările şi să învingă personajele  supranaturale negative.
 - Nu doar în basm  binele reuşeşte să învingă răul. Să luăm ca exemplu romanul fantastic  Domnişoara Christina a scriitorului Mircea Eliade. În acest roman fantasticul,  forţa răului reprezentată de Domnişoara Christina şi dublul ei, nepoata Simina  este învinsă în final.
 Se dă ca activitate independentă o fişă de evaluare, care, în urma  dezbaterii răspunsurilor cu ceilalţi colegi, va fi corectată tot de către ei. 
 Fişă de lucru 
                    
                      Care sunt trăsăturile  fantasticului popular?Identifică aceste trăsături în  basmul Aleodor Împărat.Ce fel de cifră este trei în basm?Cine câştigă în final, binele sau  răul, într-un basm?Precizează sensurile cuvintelor:  gloată, a se istovi. Evaluarea fişeia.  Trăsăturile fantasticului sunt: prezenţa personajelor fantastice,  supranaturale, întâmplărilor fabuloase.
 b.  Basmul Aleodor Împărat are personaje fantastice ca de exemplu Jumătate-de-om,  întâmplări supranaturale: metamorfozele lui Aleodor prin care se ascunde de  fata împăratului.
 c.  Cifra trei în basm este o cifră fatidică
 d.  În finalul basmului binele câştigă
 e.  gloată-mulţime, a se istovi-a se sfârşi
 
 10. ASIGURAREA RETENŢIEI ŞI A TRANSFERULUI:Pornind de la  trăsăturile generale ale basmului, elevii au ca sarcină pentru acasă să  realizeze şi ei un basm, pe care după ce îl vor prezenta ora viitoare îl vor  pune în portofoliul personal de la limba română.
 Note:1.   Şcoala incluzivă -O şcoală pentru toţi- Andronescu Tudor Ovidiu Grup Şcolar “Mathias  Hammer” Anina (internet)
 Limba  şi literatura română, clasa a IX, Texte literare comentate, prof. dr. Constanţa  Bărboi,  prof. dr. Gheorghe Lăzărescu,  prof. Victor Lişman, ed. Meteor Press, Bucureşti, pag. 194idem.  op. cit. pag. 194Aleodor  Împărat, Manual de limba şi literatura română, cls. a V-a, editura Petrion,  Bucureşti, 2006, pag. 42Bibliografie:1. Romolus  Vulcănescu, Mitologie Română, ed. Academiei Republicii Socialiste România,  Bucureşti, 1987, pag. 162
 2. Mariana Badea,  Literatura, proza, poezia, dramaturgia, română pentru elevii de liceu, ed.  Badea & Profesional consulting, Bucureşti, 2003, pag. 81
 3. Limba şi  literatura română, clasa a IX, Texte literare comentate, prof. dr. Constanţa  Bărboi,  prof. dr. Gheorghe Lăzărescu,  prof. 4. 4. Victor Lişman, ed. Meteor Press, Bucureşti, pag. 194
 5. Aleodor Împărat,  Manual de limba şi literatura română, cls. a V-a, editura Petrion, Bucureşti,  2006, pag. 42
 6. Şcoala incluzivă  -O şcoală pentru toţi- Andronescu  Tudor Ovidiu Grup Şcolar “Mathias Hammer” Anina (internet).
   Referat realizat deprof. Popescu Ana-Cristina
 |